Wat vormde de aanleiding voor de DilemmApp?

Danie: "In 2012 werd in een onderzoek vastgesteld dat de accountant in business zocht naar een houvast bij het maken van beslissingen. Hij of zij voelt zich door zijn gedragscode vaak het geweten van het bedrijf. In tegenstelling tot een controlerend
accountant die bij een groot kantoor werkt, is hij vaak de enige accountant in business in het bedrijf. Hij mist een sparringpartner. Om een einde te maken aan die geïsoleerde positie werd gezocht naar een middel waarmee hij dilemma's zou kunnen delen met anderen. Kijken andere accountants in business er ook zo naar? Zo ontstond de DilemmApp."

Erica: "Wij waren in april 2014 het eerste land dat een dilemma app voor accountants (in business) introduceerde. Als ik de app laat zien aan buitenlandse collega's zijn die zeer geïnteresseerd. Niet zo verwonderlijk want de uitdagingen waar je in dit vak mee te maken hebt zijn redelijk universeel. Toch is Pakistan het enige andere land waar accountants in business een dilemma app hebben."

Hoe zijn de dilemma's veranderd?

Danie: "De frequentie is veranderd. Aanvankelijk was er iedere week een nieuw dilemma. Dat hebben we veranderd in tweewekelijks zodat mensen meer tijd hebben om te reageren. Ze zijn ook maatschappelijker geworden. In het begin waren de dilemma's heel vaktechnisch van aard. We hebben wel eens met de gedachte gespeeld om oudere dilemma's te recyclen maar dat bleek om die reden niet te passen. Gedrags- en beroepsregels gaan over jou als persoon. Het maken van keuzes beperkt zich niet tot je beroep. Gedrag wat je van een klant niet accepteert moet je ook in je privé omgeving niet tolereren. Dat werk en privé door elkaar lopen in de dilemma's vinden mensen leuk, blijkt uit reacties van gebruikers."

Erica: "Sinds 2016 wordt de DilemmApp ook gebruikt door de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) en de NOvA (Nederlandse Orde van Advocaten). Het viel ons op dat advocaten en notarissen meer discussies in hun reacties hadden dan de gebruikers van onze app. Om het debat aan te wakkeren hebben we de keuze 'ik doe anders' toegevoegd. Dat maakt de app levendiger. Om dezelfde redenen hebben we keuzes als 'ik vertel het tegen mijn baas' of 'ik doe niets' afgeschaft. We willen dat mensen nadenken over de consequentie van een keuze. Je moet kleur bekennen. 'Ik ga naar de compliance officer' is ook zo'n antwoord dat we niet meer gebruiken. Ondanks die aanpassingen blijft er een verschil tussen reacties van accountants en advocaten. Die laatste groep gaat veel meer in discussie met elkaar. Accountants verantwoorden vooral hun eigen keuze maar voelen minder de behoefte om aan de slag te gaan met de reactie van een ander. Dat is wel opvallend."

open document in nieuw tabblad
Interview