Digitaal bezwaar kunnen indienen, is een langgekoesterde wens van de vertegenwoordigers van de koepelorganisaties (NBA, NOAB, NOB, RB, SRA) in het Becon-overleg, het overleg met de Belastingdienst en fiscaal dienstverleners. De koepels hebben hier lange tijd voor gepleit en nu wordt deze manier van bezwaar maken werkelijkheid. 

Hoe werkt het?

In deze fase kan men echter nog niet de status van het bezwaar online volgen. De indiener van het bezwaar krijgt wel een digitale rechtsgeldige ontvangstbevestiging. Hiermee worden mogelijke zorgen van de fiscaal dienstverlener rondom postbezorging of tijdige ontvangst door de belastingdienst voorkomen. De indiener van het bezwaar krijgt dan digitaal een rechtsgeldige ontvangstbevestiging. Het vervolg van het bezwaarproces verloopt zoals het nu ook gaat, namelijk op papier. Het is wel de bedoeling dat in de toekomst het vervolg van het bezwaarproces ook digitaal gaat verlopen.

Het digitaal bezwaar verloopt via het softwarepakket van de softwareleverancier, nadat de softwareleverancier deze functionaliteit beschikbaar stelt. De fiscaal dienstverlener dient hiervoor in het bezit te zijn van een PKI-overheidscertificaat. Wil je je bezwaar onderbouwen, kan dat met pdf-documenten (tot maximaal 15 MB).

Let op! Ieder bezwaar heeft betrekking op één belastingaanslag of beschikking.

Toekomstige ontwikkelingen 

In 2025 wordt verder onderzocht of er mogelijkheden zijn om het digitaal bezwaar uit te breiden. Daarbij is gekeken naar wat de meeste impact heeft op de praktijk. Prioriteit zou dan volgens de koepelorganisaties en de Belastingdienst zijn dat ook een verzoek tot ambtshalve vermindering digitaal kan worden ingediend. En daarna kan het digitaal bezwaar mogelijk worden uitgebreid voor de belastingmiddelen loonheffing, dividendbelasting, erf- en schenkbelasting.