Je bent eigenaar van een klein accountantskantoor voor het mkb. Een van jouw klanten heeft een lastig fiscaal probleem. Samen met de accountants binnen het kantoor ben je tot de conclusie gekomen dat jullie onvoldoende kennis in huis hebben om hem daarmee te helpen. Hij is echter wel een van jouw grotere klanten en jouw beste medewerker werkt hier met veel plezier voor. De benodigde kennis is wel aanwezig bij een accountantskantoor in de buurt. Als je de klant in contact brengt met deze concullega loop je het risico dat hij niet meer terugkomt. Ook bestaat de kans dat jouw beste medewerker de klant volgt naar het andere kantoor. Deze medewerker kan ik eigenlijk niet missen. In de huidige arbeidsmarkt vind je niet makkelijk iemand van hetzelfde kaliber. Het zou een aderlating zijn voor mijn kantoor met kwalitatieve gevolgen voor alle cliënten.

Wat doe je? 

  1. Je laat de vaktechnische overwegingen prevaleren en schakelt jouw concullega in. De kosten neem je voor jouw eigen rekening. De klant ziet niets terug van het extern ingewonnen advies en krijgt het niet doorberekend.
  2. Je verdiept je in jouw vrije tijd zo goed mogelijk in de fiscale materie. Zo zijn er geen kosten aan verbonden en je leert wat nieuws. Het brengt wel vaktechnische risico's met zich mee. 
  3. Ondanks het risico dat hij overstapt naar een ander kantoor en mijnmedewerker hem mogelijk volgt vertel je de klant eerlijk dat je niet over de specifieke kennis. Ik stel voor om de concullega in te schakelen om zijn probleem op te lossen. Voor dit advies factureert deze accountant zelf aan de klant.
  4. Ik doe iets anders.