Stel, je bent directeur-eigenaar van een klein accountantskantoor. Een van jouw klanten, een groothandel in metalen, moet voor het eerst verplicht over ESG rapporteren. De CEO heeft je al toevertrouwd dat hij het onzin vindt en niet van plan is daar veel tijd en geld in te steken. Je hebt als accountant een meldplicht als een client zich niet houdt aan wet- en regelgeving. Tegelijkertijd is hij jouw grootste klant die goed is voor ruim een kwart van mijn omzet. Als je afscheid van hem neemt vindt je in de regio waar jouw kantoor actief is niet snel een klant van hetzelfde kaliber.

Wat doe je?   

  1. Je voert een gesprek met de CEO waarin je hem op jouw verantwoordelijkheid en het algemeen belang wijst. Je geeft aan dat je een meldplicht hebt.
  2. Je besluit dat je op dit moment deze klant niet kan missen en doet of je neus bloedt.
  3. Je adviseert de klant zijn bedrijf op te splitsen zodat hij niet meer aan de verplichting hoeft te voldoen om over ESG te rapporteren.
  4. Je doet iets anders.