Achtergrond Ahold

Smit speelde een cruciale rol in het Ahold-schandaal, dat in 2003 aan het licht kwam. Dat bleek een van de grootste boekhoudschandalen in Europa. Bij het supermarktbedrijf kwamen misstanden aan het licht bij de Amerikaanse dochteronderneming U.S. Food Service. Smit ontdekte bovendien smeergeldbetalingen door de Zuid-Amerikaanse dochtermaatschappij en een management-fraude over eigendom en aansturing van de Scandinavische dochter ICA. De winsten als gevolg van de misstanden waren opgeblazen, waardoor het beurssucces groter was dan was gerechtvaardigd op basis van de werkelijkheid. Ahold manipuleerde de financiële cijfers door de inkomsten bij U.S. Foodservice met honderden miljoenen dollars te overdrijven. Dit werd bereikt door valse omzetcijfers op te geven, vooral door kortingen van leveranciers verkeerd te verwerken.

Voor de fraude was het management verantwoordelijk. Hoge leidinggevenden, zoals ceo Cees van der Hoeven en cfo Michiel Meurs, moesten als gevolg van het bewust verdoezelen van de ware financiële situatie van het bedrijf het bedrijf verlaten en werden later strafrechtelijk veroordeeld.

Het interview

Smit vertelt in het interview zijn verhaal als intern accountant. Hoe hij cruciale beslissingen kon nemen door zijn onderbuikgevoel te volgen. Daarbij ging het over gedragsregels, handelen in de geest van het beroep en over een gezonde omgang met weerstand.

Voor beroepsgenoten en studenten pleit Smit voor een focus op mensenkennis. In de kern is accountancy een vak van mensen. Met mensen omgaan, in situaties met weerstand. Dat maakt het vak leuk, volgens Smit.

Kortom een boeiend en leerzaam interview dat het kijken, luisteren of lezen waard is. Bekijk de video, luister naar de podcast of lees het achtergrondartikel op Accountant.nl.