Winnaars NBA Impact Challenge bekend
Vier teams van scholieren en studenten hebben de NBA Impact Challenge voor het schooljaar 2023-2024 gewonnen. Tijdens de live finale bij de NBA in Hoofddorp streden telkens de twee beste teams in vier categorieën (havo, vwo, mbo en hbo) om de winst.
De acht teams haalden de finale door in de afgelopen maanden via hun middelbare school, mbo- of hbo-instelling de NBA Impact Challenge te spelen, die onderdeel is van de arbeidsmarktcampagne van de NBA.
Tijdens de finale kregen de acht teams, na een korte pitch, een aantal vragen van de jury, bestaande uit Liane Vlaskamp (algemeen directeur NBA), Hans Boon (Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs), Lisanne Versluis (Baker Tilly en bestuurslid NBA Young Profs) en Jan Rijken (bestuurslid NBA).
De jury was onder de indruk van het hoge niveau van alle finalisten: "Zij hebben op verschillende manieren laten zien wat er van een accountant verwacht mag worden." Volgens jurylid Jan Rijken, die "alleen maar blij gezichten" heeft gezien, hebben de scholieren en studenten kunnen ervaren hoe belangrijk het is om samen te werken. "Dat is ook hoe accountants hun werk invullen: samen."
Winnaars
Bij de havo-scholieren wonnen de leerlingen van De Breul uit Zeist (docent Arie Willem Stek en NBA-Ambassadeur Anne Kock) en bij het vwo een team van de Gomarus Scholengemeenschap uit Gorinchem (docent Hans de Ruiter en NBA-Ambassadeur Lisa van Disseldorp).
In de categorie MBO ging het team van Gilde Opleidingen uit Weert (docenten Marijn Custers, Carola Halfers, Charlotte Neijnens en NBA-Ambassadeur Joran Ribbink er met de prijs vandoor. Bij het hoger onderwijs ging de prijs naar Hogeschool Inholland Alkmaar (docenten Remco Wiering, Bart van Etten, Jan Wokke en NBA-Ambassadeur Julia Bonapart).
NBA Impact Challenge
In totaal deden afgelopen najaar circa 65 onderwijsinstellingen en meer dan 2500 scholieren en studenten mee aan de NBA Impact Challenge. Daarbij gingen de jongeren in kleine teams aan de slag met een echte casus. Op deze manier maakten zij kennis met het accountantsberoep. Uitgangspunt van de campagne is om zoveel mogelijk zelf te ervaren wat een accountant doet.
In de casus van dit schooljaar stonden twee jonge ondernemers centraal, die hun bedrijven in voedingsadvies en personal training willen samenvoegen tot één nieuw bedrijf: een luxe sportschool. Hierbij kunnen ze wel een goede accountant gebruiken. Aan de scholieren en studenten de uitdaging om de jonge ondernemers verder te helpen.
Arbeidsmarktcampagne
In samenwerking met bureau Soapbox ontwikkelde de NBA eerder de NBA Impact Challenge, die op de verschillende onderwijsinstellingen wordt ingezet. De lessen worden live in de klas verzorgd. Naast de casus vertelt een accountant (in opleiding) zijn of haar persoonlijke verhaal over de keuze voor het beroep, wat het werk van accountant leuk maakt en wat een accountant precies doet.