De werkweek van Daniël
Mijn naam is Daniël de Groot, 28 jaar en woonachtig in Berkel en Rodenrijs (Zuid-Holland). Ik ben sinds mijn 18e werkzaam bij Moore DRV te Rotterdam op de auditafdeling. Inmiddels ben ik in de functie van manager werkzaam wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de aansturing van verschillende projecten. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor de klant en het controleteam.
Inmiddels ben ik in de functie van manager werkzaam wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de aansturing van verschillende projecten. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor de klant en het controleteam.
De reden dat ik ben gaan werken in de accountancy is de bijdrage die ik daarmee kan leveren aan een eerlijke manier van zaken doen bij bedrijven. Dankzij accountants kunnen stakeholders (banken, investeerders) vertrouwen op de cijfers die de onderneming aan ze laat zien. Je kunt je voorstellen dat sommige bedrijven graag meer winst laten zien. Bijvoorbeeld om een lening te kunnen krijgen. Wij als accountants zorgen ervoor dat de bank of een andere stakeholder de juiste cijfers te zien krijgt.
Ook hebben wij een rol op het gebied van fraude en corruptie. Het is gelukkig niet aan de orde van de dag bij mijn cliënten, maar toch komt het voor. Dit maakt het vak erg interessant en dynamisch. En let op, je hebt niet alleen de vaktechnische vaardigheden nodig voor dit werk! Communicatie en sociale vaardigheden zijn minstens zo belangrijk.
Hoe ziet Daniëls werkweek eruit?
- Maandag: Pré audit meeting (PAM)
"Voordat we van start gaan bij een klant, hebben we een overleg met het hele controleteam (van junior-assistent tot eindverantwoordelijk accountant). Hierin bespreken we de ontwikkelingen bij de klant, de controleaanpak en de risico’s die we zien." - Dinsdag: Bespreking met de CFO
"Als onderdeel van de controle voer ik een overleg met de CFO waarin we de belangrijkste ontwikkelingen bespreken. Vanuit deze bespreking neem ik gelijk de punten mee die we vanuit de PAM hebben besproken." - Woensdag: Reviewen van de werkzaamheden
"Om te zorgen dat de assistenten in hun werkzaamheden de juiste punten raken, kijk ik de werkzaamheden na die zij hebben vastgelegd in het controledossier. Van daaruit stuur ik aan en stel ik vragen over bepaalde aspecten." - Donderdag: Schrijven van een managementletter
"Na de interim-controle hebben wij voldoende kennis verkregen van de organisatie, de processen en de risico’s. Daarmee heb ik voldoende input voor het schrijven van een adviesbrief. In deze managementletter beschrijven we de risico’s die wij zien en de adviezen die wij hebben voor het verbeteren van de aansturing en beheersing van de organisatie." - Vrijdag: Van alles en nog wat
"Vroeger was de vrijdag mijn collegedag op Nyenrode. Inmiddels ben ik helemaal afgestudeerd dus die vrijdag besteed ik doorgaans aan de cliënten. Maar ik ben ook bezig met interne projecten, zoals het opzetten van een podcast, het schrijven van artikelen en het coachen en begeleiden van collega’s. Daar haal ik veel energie uit."