Klachtenregeling Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO)
In de klachtenregeling staat hoe je een klacht over de praktijkopleidingen kunt indienen en wat er daarna mee gebeurt.
A. Voorwaarden voor het kunnen indienen van een klacht bij de RPO
- Een trainee of andere bij de praktijkopleiding tot accountant betrokkene kan bij de RPO een klacht indienen tegen een gedraging van een orgaan of persoon die onder directe verantwoordelijkheid van de RPO handelt. Dit zijn stagebureaus, geaccrediteerde aanbieders (voor zover dit onderdelen van de praktijkopleiding betreft), examinatoren en reviewers.
- Voor klachten die zich richten tegen personen die onder de (gemandateerde) verantwoordelijkheid van stagebureaus of geaccrediteerde aanbieders zijn aangewezen of benoemd, zoals praktijkbegeleiders, beoordelaars en referaatbegeleiders, dient de interne klachtenprocedure binnen desbetreffend stagebureau of geaccrediteerde aanbieder worden gevolgd.
- De gedraging waartegen de klacht zich richt moet hebben plaatsgevonden onder de verantwoordelijkheid van de RPO en moet desbetreffende persoon of orgaan in deze hoedanigheid kunnen worden toegerekend.
- Degene die de klacht indient is door de gedraging waartegen de klacht zich richt in zijn of haar belang getroffen.
- De gedraging waar de klacht betrekking op heeft, heeft niet langer dan een jaar vóór het indienen van de klacht plaatsgevonden.
B. Het indienen van een klacht
- De klacht moet schriftelijk worden ingediend bij de RPO door gebruik te maken van het hiervoor bestemde klachtenformulier op de website van de NBA.
- Het klachtenformulier moet volledig worden ingevuld.
C. De behandeling van de klacht
- De ontvangst van de klacht wordt schriftelijk bevestigd.
- Een klacht wordt alleen in behandeling genomen indien aan de onder A genoemde voorwaarden wordt voldaan.
- Een klacht die ziet op een gedraging van een stagebureau, geaccrediteerde aanbieder of reviewer wordt behandeld door een klachtencommissie, die in ieder geval bestaat uit de twee hiervoor aangewezen portefeuillehouders van de RPO en de met deze taak belaste beleidsmedewerker in dienst van de NBA.
- Een klacht die ziet op een gedraging van een examinator wordt behandeld door een klachtencommissie, die in ieder geval bestaat uit twee hiervoor aangewezen leden van de Examencommissie Geïntegreerd slotexamen (hierna: Examencommissie) en de met deze taak belaste beleidsmedewerker in dienst van de NBA.
- Wanneer de klacht een persoon betreft, die in een (werk)relatie staat met een lid van de RPO of Examencommissie, of een orgaan waarbij een lid betrokken is, dan neemt dit lid niet deel aan de behandeling van de klacht en wordt hij of zij indien aan de orde in de klachtencommissie vervangen door een ander lid.
- Degene tot wie de klacht zich richt ontvangt hiervan een afschrift en krijgt de gelegenheid om schriftelijk zijn of haar zienswijze hierop te geven.
- Zowel de klager als degene tegen wie de klacht zich richt krijgt de gelegenheid te worden gehoord.
- De RPO handelt de klacht binnen zes weken af. Indien deze termijn door omstandigheden niet haalbaar blijkt te zijn, kan deze met vier weken worden verlegd. De klager wordt hier schriftelijk van op de hoogte gesteld.
- De RPO stelt de klager schriftelijk in kennis van de bevindingen, het oordeel en eventuele conclusies die daaraan worden verbonden.
D. Klachten gericht tegen RPO of Examencommissie Geïntegreerd slotexamen
- Een klacht die zich richt tegen een gedraging van (een lid van) de RPO of Examencommissie Geïntegreerd slotexamen kan worden ingediend bij de klachtencommissie van de NBA. Dit valt in principe buiten deze klachtenregeling. De klachtencommissie kan evenwel besluiten voor de behandeling van de klacht terug te verwijzen naar de RPO. Wanneer de klacht een lid van de RPO betreft, neemt dit lid niet deel aan de behandeling van de klacht.
Lees meer