Wie een accountant voor een bepaalde dienst inschakelt, moet ervan op aan kunnen dat de dienstverlening voldoet aan de geldende kwaliteitseisen. Een accountant heeft zich immers te houden aan gedrags- en beroepsregels. Toch kan het voorkomen dat je als opdrachtgever niet tevreden bent over het werk van de accountant, de manier waarop je bent behandeld of de hoogte van de declaratie.

Ben je niet tevreden over je accountant? Probeer altijd eerst in onderling overleg of je er samen uit kunt komen. Lukt dat niet? Dan kun je de klacht of het geschil voorleggen aan een of meerdere instanties. De instanties uit dit schema nemen alleen een klacht in behandeling die gericht is tegen een individuele Registeraccountant of Accountant-Administratieconsulent. Kijk in het register om te zien of je dienstverlener een Registeraccountant of Accountant-Administratieconsulent is.

Klachten over beroepsmatig handelen

Bij beroepsmatig handelen moet je denken aan zaken als de manier waarop de accountant de werkzaamheden heeft uitgevoerd en de manier waarop de accountant  zich bij het uitvoeren van de werkzaamheden richting jou heeft gedragen.

De eerste twee instanties houden zich bezig met klachtrecht, dat vooral als doel heeft partijen nader tot elkaar te brengen. In de procedure staat de positie van de klager centraal.

De Accountantskamer is belast met tuchtrecht. In de tuchtrechtprocedure staat naast de positie van de klager met name het belang van een goede beroepsuitoefening centraal. Het doel is, naast de beoordeling van de klacht, het herstellen van het vertrouwen van het publiek in de beroepsuitoefening van de accountant.

De Accountantskamer heeft de bevoegdheid tuchtrechtelijke maatregelen op te leggen. Dit kan een rol spelen bij jouw keuze voor een bepaalde instantie. De Klachtencommissie NBA kan in een beslissing alleen oordelen of een klacht gegrond of ongegrond is.

Civielrechtelijke geschillen

Heb je een geschil met een accountant over bijvoorbeeld de hoogte van een declaratie, een schadevergoeding of het achterhouden van stukken? Dan kun je terecht bij de Raad voor Geschillen, een geschillencommissie die civielrechtelijke geschillen met accountants behandelt.

In plaats van de Raad voor Geschillen kun je er ook voor kiezen om het geschil voor te leggen aan de civiele rechter. Omdat het een grondrecht is om een geschil door een civiele rechter te laten beoordelen, kan de accountant afzien van behandeling door de Raad voor Geschillen en het geschil rechtstreeks aan de civiele rechter voorleggen.

Contact

Jolijn DeLuca - Baas

Secretaris klachtencommissie
088-4960204