FAQ's NOW - Verslaggevingsvraagstukken, accountantsverklaring en derdenverklaring
Onderstaand vindt u de FAQ's met betrekking tot de NOW-regeling en verslaggevingsvraagstukken, de accountantsverklaring en de derdenverklaring. De FAQ's zijn ook in één pdf-bestand beschikbaar.
- Label
- FAQ's en helpdesk
- Laatst gewijzigd
- 07-03-2024
- Tags
- -
Download pdf-bestand FAQ's
Laatste update pdf-bestand
- 6 maart 2023 (09:12), update FAQ V33
- overzicht alle updates pdf-bestand
Toelichting symbolen
De NBA heeft deze FAQ's met het ministerie van SZW afgestemd en het ministerie gevraagd om de vragen gemarkeerd met dit symbool ook op de website van het ministerie op te nemen omdat ze een relevante standpuntbepaling of interpretatie bevatten. Indien beschikbaar treft u bij deze vragen een link naar de website van het ministerie van SZW naar de betreffende tekst.
Deze FAQ betreft enkel situaties waarbij artikel 6a van de eerste tranche wordt toegepast.
Deze FAQ betreft de NOW 2.0-regeling (tweede tranche).
NB In de FAQ's worden meerdere gelijksoortige termen gehanteerd: entiteiten, ondernemingen, werkmaatschappijen en dergelijke die een gelijksoortige betekenis hebben. Hier wordt steeds een vennootschap of rechtspersoon bedoeld.
De FAQ's betreffen NOW 1.0, tenzij anders vermeld.
FAQ's
Antwoord
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gekozen om twee grenzen te hanteren.
Een accountantsverklaring wordt verplicht gesteld bij een voorschot van € 100.000 (=80%) of meer en/of een vast te stellen subsidie van € 125.000 of meer.
Bij deze bedragen wordt telkens uitgegaan van het subsidiebedrag dat toegekend wordt aan het concern, of als er geen concern is, de rechtspersoon of natuurlijke persoon en niet van de verstrekte subsidie per loonheffingsnummer.
Bedrijven die op grond van artikel 6a van de regeling gebruik maken van de mogelijkheid om de omzetdaling op werkmaatschappijniveau te bepalen, zullen op grond van artikel 14 lid 3 van de subsidieregeling altijd een accountantsverklaring moeten overleggen.
Daarnaast zal – als geen accountantsverklaring overlegd hoeft te worden – bij het verzoek om vaststelling van de subsidie met een voorschot boven de € 20.000 of een vaststellingsbedrag boven de € 25.000 een verklaring van een derde overlegd moeten worden, die de omzetdaling bevestigt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een administratiekantoor, financieel dienstverlener of brancheorganisatie. Vanaf de NOW 3 is het grensbedrag voor de derdenverklaring € 40.000 en geen € 20.000/25.000. De Belastingdienst vraagt een dergelijke derdenverklaring ook bij uitstel van betaling bij bijzondere omstandigheden.
Samen met het ministerie van SZW worden de inhoud en de richtlijnen voor accountantsonderzoeken vastgesteld middels een accountantsprotocol en standaarden.
Meer informatie treft u in deze integrale Kamerbrief van het ministerie van SZW met betrekking tot de derde wijziging NOW en in de staatscourant nr. 2020-0000128045.
Tabel voor aanvragen op grond van artikel 6 (op basis van de totale subsidie voortvloeiend uit de aanvraag tot vaststelling): | ||
Type organisatie | Organisatie die niet voldoet aan criteria controleplicht | Organisatie die voldoet aan criteria controleplicht |
Subsidiebedrag | ||
≥€ 125.000 (of voorschot € 100.000) < € 375.000 | I. Aan assurance verwante opdracht, inclusief aanvullende werkzaamheden (NVCOS Standaard 4415N) | III. Assurance-opdracht met beperkte mate van zekerheid ( NVCOS Standaard 3900N) |
≥€ 375.000 | II. Assurance-opdracht met beperkte mate van zekerheid (NVCOS Standaard 3900N) | IV. Assurance-opdracht met redelijke mate van zekerheid (NVCOS Standaard 3900N) |
Geplaatst: 25 mei 2020 (10:25 uur)
Laatste update: 4 januari 2022 (10:15 uur)
Antwoord
Ja, dat is het zeker. Ook al zijn de protocollen en standaarden nog niet bekend. Vaststaat dat de accountantsbetrokkenheid verplicht is vanaf voorschotten boven de € 100.000 / definitieve uitkeringen boven de € 125.000. En er zijn vast organisaties in uw cliëntenportefeuille waarbij u verwacht dat het voor uw werkzaamheden nodig zal zijn om te kunnen beschikken over een inventarisatie aan het einde van de gekozen meetperiode voor de NOW-regeling.
1. In welke gevallen moet een accountantsverklaring worden verstrekt en welke werkzaamheden moet de accountant daarvoor uitvoeren?
De NBA is in gesprek met het ministerie van SZW over de uit te voeren werkzaamheden. Normaliter wordt boven de 125k een controleverklaring gevraagd. Gezien de bijzondere situatie wordt door SZW bekeken of en in welke mate zekerheid verlangd wordt. Het is denkbaar dat de door SZW gevraagde mate van zekerheid toeneemt naarmate het subsidiebedrag hoger is.
De uit te voeren werkzaamheden worden beschreven in daarvoor uit te geven standaarden en het accountantsprotocol. De inhoud hiervan wordt vooraf afgestemd met SZW.
2. Moet er aan het einde van de driemaandsperiode worden geïnventariseerd?
Dat hangt af van het relatieve belang van voorraden bij de onderneming en voor de controle-aanpak. De verantwoording van de klant gaat over de loonsom x omzetdaling. Daarbij is de volledigheid en afgrenzing van de omzet van belang. Als de accountant in de controle of beoordeling van de jaarrekening gebruikmaakt van inventarisaties, dan is dat ook bij de NOW-subsidie van belang. En als de accountant bij het samenstellen van de jaarrekening gebruikmaakt van inventarisaties door de cliënt ultimo boekjaar, dan is dat ook bij de accountantswerkzaamheden voor de NOW-subsidie ultimo meetperiode van belang.
3. De driemaandsperiode maart-mei is inmiddels voorbij en er is niet geïnventariseerd, wat nu?
Als inventarisatie voor de accountant een belangrijke procedure is, zorg dan dat je zo snel mogelijk inventariseert en laat de klant dan de voorraadwaarde herleiden naar 31 mei. Op deze herleiding kan dan aanvullend gegevensgericht werk worden verricht.
4. Er is op 1 maart niet geïnventariseerd omdat de regeling toen nog niet bekend was. Hoe kan ik zekerheid verkrijgen over deze beginvoorraad?
Maak zo mogelijk gebruik van de inventarisatie van ultimo 2019 en probeer aan de hand van de goederenbeweging de voorraadwaarde per 1 maart te herleiden. Maak waar mogelijk gebruik van een cijferanalyse op de voorraadbewegingen over die maanden in vergelijking tot vorig jaar.
In aanvulling kan gekeken worden naar correctieboekingen die zijn doorgevoerd en die van invloed zijn op de beginstand. Hiervan kan de achterliggende oorzaak worden gecontroleerd. In de nog uit te geven standaarden wordt hieraan aandacht besteed.
5. Mag ik de NOW 1- en NOW 2-aanvraag tot vaststelling combineren en dan aan het eind van de NOW 2-periode inventariseren?
De NOW 1- en NOW 2-subsidies zijn aparte subsidies en kennen ook een andere berekeningswijze. Daarom is inventarisatie aan het eind van beide meetperioden van belang. Over beide afrekeningen worden ook afzonderlijk een accountantsproduct afgegeven.
Geplaatst: 4 juni 2020 (22:25 uur)
Deze FAQ is vervallen en vervangen door FAQ V34 - Wat zijn de deadlines voor de verschillende periodes van de NOW en de TVL?
Antwoord
In RJ-uiting 2020-13 wordt nadere guidance gegeven over verwerking, presentatie en toelichting van de NOW-subsidie.
Exploitatiesubsidies worden verwerkt zodra er een redelijke zekerheid is dat de rechtspersoon aan de gestelde voorwaarden voldoet en de subsidie daadwerkelijk zal verkrijgen (alinea 107 van Richtlijn 274).
Exploitatiesubsidies worden ten gunste van de winst-en-verliesrekening gebracht. Ze komen ten laste van de gesubsidieerde bestedingen, gederfde opbrengsten of het expoloitatietekort dat zich heeft voorgedaan. (alinea 108 van Richtlijn 274).
Gezien de aard van de tegemoetkoming acht de RJ de volgende presentatiewijzen van de verwerkte subsidiebate in de winst-en-verliesrekening aanvaardbaar:
- onder een algemene post zoals ‘overige opbrengsten’ of als een afzonderlijke post; of
- in aftrek op de gerelateerde loonkosten.
De eerste presentatiewijze maakt het eenvoudiger inzicht te krijgen in de brutobedragen van de tegemoetkoming en de loonkosten.
De tweede presentatiewijze benadrukt dat een deel van de loonkosten mogelijk niet zou zijn gemaakt als de tegemoetkoming niet beschikbaar zou zijn geweest. Een ander argument voor deze presentatiewijze is dat de ontvangen tegemoetkoming aangewend moet worden voor het betalen van de loonkosten.
Als de balansdatum valt in de periode waarop de tegemoetkoming in de loonkosten uit hoofde van de NOW-regeling betrekking heeft, bestaat er onzekerheid over de vraag of voldaan zal worden aan de voorwaarden en de hoogte van de te ontvangen tegemoetkoming. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gebroken boekjaar of tussentijdse cijfers. Ook hierover geeft de RJ-uiting 2020-13 nadere guidance.
Op basis van alinea 121 van Richtlijn 274 wordt de aard van de ontvangen tegemoetkoming uit hoofde van de NOW-regeling toegelicht.
Hierbij wordt de omvang van de in de verslagperiode in de jaarrekening verwerkte tegemoetkoming vermeld, indien deze vermelding bijdraagt tot het inzicht dat de jaarrekening of tussentijdse bericht geeft.
Tevens wordt de wijze vermeld waarop de tegemoetkoming in de jaarrekening is verwerkt op grond van artikel 2:384 lid 5 BW.
Voor kleine rechtspersonen is de toelichting van de wijze waarop de tegemoetkoming in de jaarrekening is verwerkt een wettelijk vereiste (artikel 2:384 lid 5 BW).
Geplaatst: 15 september 2020 (10:40 uur)
Deze FAQ is vervallen.
Antwoord
De derdenverklaring die in het kader van de NOW-1-regeling wordt afgegeven is voor accountants een aan assurance verwante opdracht en valt onder Standaard 4400N.
Hiermee is het eveneens een NVKS-opdracht. NVKS-opdrachten vallen onder de verantwoordelijkheid van een eindverantwoordelijke accountant of een eindverantwoordelijke professional. Op zeer korte termijn zal de NVKS worden aangepast, zodat de deskundige derde zoals gedefinieerd in de NOW-regeling eveneens kwalificeert als eindverantwoordelijke professional en daarmee wordt toegestaan de derdenverklaring af te geven binnen een gemengd accountantskantoor.
Bijgaand treft u de link naar de tekst van de derdenverklaring.
Geplaatst: 7 oktober 2020 (09:47 uur)
Update: 4 januari 2022 (10:15 uur)
In het formulier van de derdenverklaring staat dat accountants die diensten uitvoeren ten behoeve van het voeren van de financiële administratie, het opstellen van de jaarrekening en/of fiscale dienstverlening zijn aangewezen om de derdenverklaring te kunnen afgeven. Mogen controlerend accountants of accountants die andere professionele diensten uitvoeren de derdenverklaring ook afgeven?
Antwoord
Ja, met het ministerie van Soziale Zaken en Werkgelegenheid is afgestemd dat alle accountants die professionele diensten verrichten, zoals bedoeld in de Verordening Gedrags- en Beroepsregels voor Accountants (VGBA), de derdenverklaring mogen afgeven.
Geplaatst: 13 oktober 2020 (08:56 uur)
Antwoord
Ja, in het bijgaande document hebben wij de belangrijkste vragen en aandachtspunten opgenomen. Dit is een 'levend document' dat regelmatig zal worden aangevuld.
Geplaatst: 15 oktober 2020 (12:22 uur)
Update: 24 februari 2021 (13:43 uur)
De werkgever verplicht zich om de NOW-subsidie uitsluitend aan te wenden voor de loonkosten conform artikel 13c.
Antwoord
De accountant dient volgens het accountantsprotocol vast te stellen dat de netto-lonen zijn uitbetaald aan de werknemers. Daarbij hoeft geen rekening gehouden te worden met een (gehonoreerd) verzoek tot uitstel van betaling loonheffing.
Geplaatst: 16 oktober 2020 (16:10 uur)
Antwoord
LET OP: Verklaringsteksten en formulieren die gebruikt worden bij de aanvraag tot vaststelling kunnen een update hebben gekregen. Raadpleeg daarom voor definitieve verzending altijd de website van het UWV voor de meest recente versies van:
- de standaardformulieren voor de accountantsverklaringen en de bijlage
- de derdenverklaring met bijlage
Hieronder treft u een overzicht met de verklaringen:
Geplaatst: 19 oktober 2020 (09:52 uur)
Laatste update: 4 januari 2022 (10:15 uur)
Antwoord
Het gaat in het protocol om de reguliere criteria van controleplicht zodat de tweejaarsperiode telt. Wanneer een BV bijvoorbeeld in 2019 voor het eerst middelgroot was, dan is de kwalificatie afhankelijk van het jaar 2020. Is de BV dan ook middelgroot, dan is sprake van controleplicht zoals bedoeld in het protocol.
Geplaatst: 27 oktober 2020 (09:54)
FAQ V12
Antwoord
Nee, de sjablonen van de verklaringen dienen verplicht te worden gebruikt, anders heeft dit gevolgen voor de toekenning van de subsidie. U vindt hier de sjablonen voor de accountantsverklaringen en voor de derdenverklaring die u dient te gebruiken.
Geplaatst: 28 oktober 2020 (08:26 uur)
FAQ V13
Antwoord
Werkgevers hebben bij een voorschot vanaf €100.000 of een definitieve subsidie vanaf €125.000 op grond van de NOW-regeling een accountantsverklaring nodig.
Indien een voorschot vanaf €100.000 is ontvangen en de definitieve subsidie minder dan €125.000 bedraagt dient een controleplichtige werkgever een assurance-opdracht met een beperkte mate van zekerheid te laten uitvoeren conform standaard 3900N (Kwadrant III).
Indien de werkgever niet controleplichtig is dient er een aan assurance verwachte opdracht, inclusief aanvullende werkzaamheden conform standaard 4415N uitgevoerd te worden (Kwadrant I). Wij verwijzen naar de tabel op pagina 4 van het accountantsprotocol.
Geplaatst: 28 oktober 2020 (08:40 uur)
FAQ 3.5
Is er een controleverklaring nodig bij toepassing van de regeling op werkmaatschappijniveau wanneer blijkt dat de onderneming geen gebruik meer zal maken van de regeling en dus geen vaststelling van de subsidie zal aanvragen, aangezien eerder schriftelijk bij het UWV de oorspronkelijke aanvraag is ingetrokken en het voorschot is terugbetaald?
Antwoord
De controleverklaring wordt gegeven bij de aanvraag tot vaststelling; wanneer er geen aanvraag tot vaststelling meer wordt gedaan dan geldt ook geen controleplicht.
Tevens kan het zo zijn dat de onderneming geen opdracht verstrekt aan de accountant wanneer zij geen recht heeft op de subsidie of er geen aanspraak op wil maken en dit ook in de aanvraag tot vaststelling tot uitdrukking brengt door geen subsidie aan te vragen en deze daarom heeft terugbetaald of zal terugbetalen. De accountant speelt dan formeel geen rol bij de aanvraag tot vaststelling van de NOW-subsidie.
Geplaatst: 30 oktober 2020 (10:06 uur)
Antwoord
Het is de bedoeling dat de werkgever de deskundige derde de bijlage 'bijlage bij aanvraag accountantsverklaring of derdenverklaring' laat invullen die op uwv.nl/now te vinden is.
Deze versie wordt door de deskundige derde ingevuld en gewaarmerkt. Op basis van het gewaarmerkte formulier vult de werkgever vervolgens de digitale aanvraag in en stuurt de gewaarmerkte bijlage mee.
Op die manier wordt de aanvraag dus door de derde beoordeeld en gewaarmerkt.
Geplaatst: 3 november 2020 (08:26 uur)
Antwoord
De NBA heeft de opdrachtbevestiging op basis van Standaard 4400N voor de derdenverklaring en de opdrachtbevestiging en bevestigingsbrief voor Standaard 4415N gepubliceerd.
Zie voor meer informatie de laatste update van 16 november.
Via 'NBA helpt', 'Leden helpen leden', is een bevestigingsbrief voor de derdenverklaring beschikbaar gesteld zoals deze wordt gebruikt bij NBA Opleidingen. Dit is geen formele NBA-voorbeeldtekst.
- Download de bevestigingsbrief voor derdenverklaringen (NBA Opleidingen)
Geplaatst: 11 november 2020 (08:21 uur)
Laatste update: 22 december 2020 (12:30 uur)
FAQ V16
Indien een kleine groep een derdenverklaring nodig heeft, moeten de werkzaamheden van de derdenverklaring dan voor iedere afzonderlijke entiteit worden uitgevoerd of gelden de werkzaamheden voor het hele concern?
Antwoord
De werkzaamheden en de rapportage daarover dienen per opgestelde aanvraag tot vaststelling door de entiteit uitgevoerd te worden, dit blijkt ook uit de opzet van de derdenverklaring: “Ondergetekende heeft kennisgenomen van de door (naam entiteit) opgestelde aanvraag tot vaststelling van de NOW subsidie, inclusief de opgegeven omzetdaling ad % en de verleningsbeschikking NOW-subsidie”.
Voorbeeld
Een kleine groep met drie BV’s heeft een NOW-subsidieaanvraag gedaan. Er vindt voor onderdeel 1) van het formulier maar één gesprek plaats met de centrale leiding van de kleine groep. Deze wordt zodanig in het dossier gedocumenteerd dat deze voor alle drie de BV’s opvraagbaar is. Maar voor onderdeel 2.6 worden in totaal 30 willekeurige debetboekingen uit de meetperiode van de kleine groep geselecteerd; voor iedere BV afzonderlijk 10 stuks (of minder indien er voor een specifieke BV minder dan 10 debetboekingen in de administratie aanwezig zijn).
Geplaatst: 25 november 2020 (15:55 uur)
Update: 16 december 2020 (11:25 uur)
FAQ 4.7
Als een werkgever vrijwillig dan wel verplicht de gehele NOW-subsidie terugbetaalt is er dan toch een accountantsverklaring nodig?
Antwoord
Wanneer de werkgever afziet van de NOW-subsidie hoeft er geen accountantsverklaring aangeleverd te worden. De meest eenvoudige manier op af te zien van de NOW-subsidie is om bij de aanvraag voor de definitieve vaststelling aan te geven dat het percentage omzetverlies lager is dan 20%. Hierdoor volgt vanzelfsprekend een verzoek tot gehele terugbetaling van het ontvangen voorschot.
Geplaatst: 26 november 2020 (10:52 uur)
FAQ 4.8
Hoe dient om te worden gegaan met de situatie waarin verschillende aanvragers binnen dezelfde groep verschillende frameworks hebben gebruikt voor het opmaken van de jaarrekening? Bijvoorbeeld sommige groepsmaatschappijen op basis van IFRS en anderen op basis van Dutch GAAP.
Antwoord
Volgens de regeling moet worden aangesloten bij het omzetbegrip in de jaarrekening. Wanneer er sprake is van meerdere aanvragers in een groepsverband is dit niet anders. In de situatie dat zij verschillende frameworks voor financiële verslaggeving hanteren in hun jaarrekeningen dan zal de groepsomzet een optelsom zijn van de omzetten op basis van de respectievelijke frameworks. Hierbij zijn twee aandachtspunten:
- Eliminatie van omzet gerealiseerd tussen de groepsmaatschappijen dient wel plaats te vinden;
- Het gehanteerde framework voor de individuele groepsmaatschappijen voor bepaling van de omzet in de referentieperiode dient consistent te zijn met het gehanteerde framework voor de omzet over 2019, zodat de omzetdaling niet wordt geraakt door wijzigingen van framework. Met andere woorden: als de ene groepsmaatschappij de referentie-omzet op basis van Dutch GAAP heeft bepaald dan moet ook de omzet in het subsidietijdvak op basis van Dutch GAAP worden bepaald. Als de andere groepsmaatschappij de referentie-omzet op basis van IFRS heeft bepaald dan moet ook de omzet in het subsidietijdvak op basis van IFRS worden bepaald.
Geplaatst: 26 november 2020 (11:08 uur)
FAQ V17
Het komt soms voor dat de jaarrekening van een dochtermaatschappij (hierna de enkelvoudige jaarrekening) later wordt opgesteld dan de jaarrekening van de moedermaatschappij (hierna de geconsolideerde jaarrekening) en dat tijdens het opstellen van de enkelvoudige jaarrekening tot een betere schatting kan worden gekomen over de situatie per balansdatum, waardoor er een afwijking ontstaat tussen de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening. Welke jaarrekening vormt dan de basis voor de aanvraag tot vaststelling van de NOW-subsidie?
Antwoord
Als de aanvraag tot vaststelling wordt gedaan op basis van artikel 6 (NOW-groep), dan is de geconsolideerde jaarrekening van de groep het uitgangspunt. Immers deze geconsolideerde jaarrekening 2019 is vastgesteld en tevens goedgekeurd door de accountant; rekening houdend met de complete op dat moment beschikbare informatie.
Indien de omzetdaling van deze NOW-groep minder dan 20% is, dan zou de dochter op basis van artikel 6a NOW kunnen aanvragen. In dat geval dient de jaarrekening van de dochter als uitgangspunt te worden genomen. Er is dan eenvoudig een directe aansluiting mogelijk met de meest recent beschikbare informatie.
Geplaatst: 15 december 2020 (16:06 uur)
Update: 16 december 2020 (11:36 uur)
FAQ V18
In het controleprotocol NOW 1.0 staat in paragraaf 1.2: "Als eerste factor geldt of een organisatie voldoet aan de criteria voor controleplicht. Dit is het geval als een organisatie over (een deel van) 2019 of 2020 voldoet aan de criteria voor controleplicht voor de jaarrekening op grond van artikel 396 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, of als een organisatie op grond van een andere wettelijke verplichting controleplichtig is voor de jaarrekening over (een deel van) 2019 of 2020. Hierbij gaat het niet om het voldoen aan de criteria voor controleplicht per loonheffingennummer, maar om het voldoen aan de criteria voor controleplicht voor die natuurlijke persoon of rechtspersoon of, indien van toepassing, de groep."
Hoe moet dit gelezen worden bij toepassing van BW 2:403 (aansprakelijkheid) en BW 2:408 (tussenholding vrijstelling)? Wordt dan uitgegaan van de jaarrekening zoals deze wordt opgesteld (dus met toepassing van 403 of 408), of zoals die zou zijn zonder toepassing hiervan?
Antwoord
Bij de vaststelling van de criteria voor contoleplicht wordt geabstraheerd van gebruikmaking van de vrijstelling van BW 2:403 (aansprakelijkheid) en BW 2:408 (tussenholding vrijstelling). Indien een entiteit of subgroep deel uitmaakt van een groep met een wettelijke controleverplichting, dan worden altijd kwadrant 3 en 4 toegepast bij overschrijding van de grensbedragen voor subsidie van 100.000/125.000 euro voor kwadrant III en 375.000 euro voor kwadrant IV.
Geplaatst: 17 december 2020 (10:02 uur)
FAQ V19
In de Kamerbrief van 3 december 2020 is gemeld dat er een proces is ingericht voor werkgevers die vrijwillig een lagere NOW-subsidie willen ontvangen, dan waar zij gezien hun omzetverlies recht op hebben.
Als dit ertoe leidt dat zij hierdoor gezien de grensbedragen van de NOW-subsidie in een lagere kwadrant voor een accountantsverklaring uitkomen of hierdoor helemaal geen accountantsproduct nodig zouden hebben maar kunnen volstaan met een derdenverklaring of eigen verklaring, is het dan toegestaan om bij bepaling van het benodigde accountantsproduct uit te gaan van het vrijwillig lagere te ontvangen subsidiebedrag?
Antwoord
Ja, voor de bepaling van het benodigde accountantsproduct is het feitelijke subsidiebedrag leidend, met dien verstande dat bij een voorschotbedrag boven de € 100.000 altijd een accountantsverklaring nodig blijft.
Voorbeeld 1
Een niet controleplichtige werkgever heeft 90.000 euro voorschot aangevraagd, maar heeft recht op 135.000 NOW-subsidie. De onderneming ziet vrijwillig af van 20.000 euro aan subsidie, waardoor het feitelijk te ontvangen bedrag uitkomt op 115.000 euro. De betreffende onderneming kan volstaan met een derdenverklaring in plaats van een aan verklaring uit een assurance verwante opdracht (kwadrant 1) conform standaard 4415N.
Voorbeeld 2
Een niet controleplichtige werkgever heeft 150.000 euro voorschot aangevraagd, heeft recht op 160.000 NOW-subsidie. De onderneming ziet vrijwillig af van 50% van deze subsidie, waardoor het feitelijk te ontvangen bedrag uitkomt op 80.000 euro. De betreffende onderneming kan dan niet volstaan met een derdenverklaring maar zal een verklaring uit een assurance verwante opdracht (kwadrant 1) conform standaard 4415N moeten aanleveren.
Geplaatst: 21 december 2020 (11:30 uur)
FAQ V20
Stel een werkgever heeft NOW 1.0 aangevraagd en een voorschot < 100k ontvangen. De inschatting van de werkgever is dat de eindafrekening zal uitkomen > 125k. Een accountant krijgt een opdracht om een 4415N-opdracht uit te voeren. Tijdens de uitvoering van de accountantswerkzaamheden blijken er afwijkingen te zijn die tot correcties leiden. Deze correcties zorgen ervoor dat het bedrag van tot vaststelling van de subsidie < 100k bedraagt.
Kan de accountant de 4415N-opdracht afmaken en een samenstellingsverklaring afgeven, of moet de opdracht worden gewijzigd in een opdracht tot het verstrekken van een derdenverklaring en moet er verplicht een derdenverklaring worden bijgevoegd?
Antwoord
De accountantsverklaring op grond van een 4415N-opdracht biedt voor het ministerie van SZW meer zekerheid dan een derdenverklaring, dus dit product zal altijd worden geaccepteerd.
Naar analogie geldt dat ook voor het kwadrant van accountantsverklaringen. Als er wordt gestart met de werkzaamheden voor een verklaring met een redelijke mate van zekerheid, maar op basis van het subsidiebedrag is maar een verklaring met beperkte mate van zekerheid nodig, is het ook niet zo dat het ministerie van SZW een accountantsverklaring met beperkte mate van zekerheid vereist als er een redelijke mate van zekerheid is ingediend.
Geplaatst: 22 december 2020 (10:35 uur)
FAQ V21
Hoe moet de accountant met de situatie omgaan bij de accountantswerkzaamheden rondom de loondoorbetaling als de werkgever tijdens de subsidieperiode failliet is gegaan? De lonen zijn dan (deels) door UWV overgenomen en nu kan de accountant niet verklaren dat de werkgever de lonen volledig heeft doorbetaald.
Antwoord
De overname van de loondoorbetaling van UWV kan in dit geval worden aangemerkt als loondoorbetaling, ook bij achterstallig loon.
Geplaatst: 29 december 2020 (13:30 uur)
FAQ V22
Kan een accountant in business een 4400N-verklaring (derdenverklaring) of een 4415N-verklaring (samenstellingsverklaring +) voor de NOW-subsidie afgeven?
Antwoord
Nee, dat kan niet.
In de situatie dat de accountant bij de organisatie in dienst is, die subsidie heeft aangevraagd is de accountant geen "derde" voor de derdenverklaring en ook geen accountant werkzaam in een accountantseenheid voor de kwaliteitsbeheersing zoals bedoeld in de NVKS voor de 4415N-verklaring.
In de situatie dat de accountant bijvoorbeeld bij een adviesbureau of administratiekantoor in dienst is zonder dat deze organisatie NVKS-opdrachten uitvoert, dan is er ook geen sprake van een accountantspraktijk en is het kwaliteitsbeheersingssysteem van de organisatie niet ingericht conform de NVKS, volgen de accountants een verlicht PE-regime en wordt de organisatie ook niet getoetst en kan er derhalve ook geen 4400N- of 4415N-opdracht worden uitgevoerd. Besluiten accountants in business die bij dergelijke organisaties in dienst zijn de verklaringen wel te willen gaan afgeven dan dient:
- de registratie van de accountant(s) in het register te worden aangepast in "openbaar accountant";
- vanaf dat moment aan de PE-verplichtingen te worden voldaan voor openbaar accountants;
- het kwaliteitsbeheersingssysteem van de organisatie conform de NVKS te worden ingericht;
- de organisatie te worden aangemeld voor de toetsing (rvt@nba.nl).
Bij het afgeven van de NOW-verklaringen wordt op het digitale formulier van het UWV gevraagd om de naam en het vijfcijferige lidnummer uit het register bij de NBA van de accountant die de verklaring ondertekent. Hiermee kan worden vastgesteld of het daadwerkelijk een openbaar accountant is die de derdenverklaring of de 4415N-verklaring heeft ondertekend.
Geplaatst: 4 januari 2021 (09:58 uur)
FAQ V23
Stelt de NBA binnenkort nog Engelstalige versies van de opdrachtbevestigingen of managementbevestigingen (LOR) ter beschikking rondom de NOW-opdrachten?
Antwoord
Nee, het betreft een Nederlandse regeling en de voorgeschreven accountantsrapportages zijn uitsluitend in de Nederlandse taal opgesteld. De Engelstalige bevestigingsbrief bij Standaard 3900N is de enige uitzondering. Zie hiervoor de voorbeeldteksten NOW.
Een derdenverklaring is een 4400N-opdracht. De voorbeeldteksten hiervan in het Engels waren reeds beschikbaar. Zie Engelstalige opdrachtbevestiging onder 1.3.1.
In de Engelstalige voorbeeldteksten van de HRA 3.0 van 17 december 2020 kunt u voldoende handvatten vinden voor een tekst op maat voor de NOW-opdrachten.
Check altijd voor gebruik op de hoofdpagina van de voorbeeldteksten of u de laatste versies gebruikt.
Geplaatst: 4 januari 2020 (10:38 uur)
FAQ V24
Valt een buitenlandse entiteit met SV-loon (bijvoorbeeld een GmbH ongeacht of deze in Duitsland zelf controleplichtig is) onder de controleplicht zoals opgenomen in het kwadrantenstelsel?
Antwoord
Aangesloten dient te worden bij de groottecriteria zoals vastgelegd in BW 2, artikel 396. Hiermee wordt een gelijk speelveld geschapen voor aanvragers, ongeacht welke rechtsvorm ze hebben en/of aan welke nationale bepalingen ze moeten doen op het gebied van accountantscontrole.
Geplaatst: 25 januari 2021 (13:02 uur)
FAQ V25
Het komt voor dat de functionele valuta van de jaarrekening niet de euro is, maar een andere valutasoort; bijvoorbeeld de dollar. De omzetdaling is dan ook in dollars bepaald. Op het digitale formulier voor de aanvraag tot vaststelling van de NOW-subsidie kunnen echter alleen bedragen in euro’s worden aangegeven. Hoe moet hiermee worden omgegaan?
Antwoord
Het digitale formulier staat niet toe om in andere valuta te verantwoorden. Alleen bedragen in euro’s worden toegestaan. Derhalve kan volgens het ministerie van SZW één van de volgende twee opties worden gehanteerd voor omrekening naar euro’s:
Optie 1: Koers op moment van indienen aanvraag tot vaststelling. Deze koers wordt gebruikt voor zowel de referentie- als de meetperiode. Deze methode is eenvoudig te hanteren. Tevens is datum indiening bekend en daarmee gemakkelijk de koers ook na afloop te controleren en daarmee voor alle partijen uitvoerbaar.
Optie 2: Omrekening van vreemde valuta naar euro’s voor het vaststellingsformulier wordt bepaald op grond van gemiddelde koers over 2019 voor de referentieperiode en de gemiddelde koers over de meetperiode.
Geplaatst: 27 januari 2021 (09:26 uur)
FAQ V26
Moeten de groottecriteria toegepast moeten worden op de groep conform jaarrekeningenrecht (maar dan geconsolideerd, dus eventueel inclusief niet-Nederlandse entiteiten die worden geconsolideerd), of alleen naar de gegevens van de NOW-entiteiten?
Antwoord
Het kan op groepsniveau conform jaarrekeningenrecht worden bepaald, omdat die entiteiten ook gewend zijn aan controle en dus wordt die lijn gevolgd.
Het is bij het opzetten van het protocol niet de intentie geweest om een aparte rekenslag te maken om te bepalen of de aanvrager wel of niet aan de groottecriteria voldoet. Zou dit wel het geval zijn geweest, dan was dit expliciet beschreven.
Voor situaties waarbij gebruik wordt gemaakt van de vrijstellingen uit artikel 403 en 408 verwijzen wij naar FAQ V18.
Geplaatst: 16 februari 2021 (12:40 uur)
Update: 13 juli 2021 (15:08 uur)
Antwoord
Ja, de accountantsverklaringen en de derdenverklaring zijn beschikbaar op de site van het UWV.
LET OP: Verklaringsteksten en formulieren die gebruikt worden bij de aanvraag tot vaststelling kunnen een update hebben gekregen. Raadpleeg daarom voor definitieve verzending altijd de website van het UWV voor de meest recente versies van:
- de standaardformulieren voor de accountantsverklaringen en de bijlage
- de derdenverklaring met bijlage
Hieronder treft u een overzicht met de verklaringen:
Zie voor meer informatie over de NOW 2.0 ook: Wat staat er in de NOW-regeling 2.0?
Geplaatst: 31 maart 2021 (14:55 uur)
Laatste update: 4 januari 2022 (10:15 uur)
Antwoord
De NBA heeft de voorbeeldteksten voor de NOW 2.0 beschikbaar gesteld. Het betreffen de volgende voorbeelden:
- Voorbeeld van een opdrachtbevestiging voor het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden in het kader van artikel 16, derde lid van de NOW 2-regeling;
- Voorbeeld van een opdrachtbevestiging voor een aanvraag tot vaststelling NOW 2 – aan assurance verwante opdracht volgens Standaard 4415N;
- Voorbeeld van een opdrachtbevestiging voor een aanvraag tot vaststelling NOW 2 – assurance-opdracht volgens Standaard 3900N;
- Voorbeeld van een verzoek tot bevestiging van de groepsaccountant in het kader van paragraaf 64 van Standaard 3900N aangaande de NOW 2-regeling;
- Voorbeeld van een bevestiging van de groepsaccountant in het kader van paragraaf 64 van Standaard 3900N aangaande de NOW 2-regeling;
- Voorbeeld van een assurance-rapport van de NOW-groepsaccountant bij de omzetdaling van de NOW-groep;
- Voorbeeld van een (inter-firm/interoffice) assurance-rapport van de NOW-component accountant bij de omzetdaling van de component voor consolidatiedoeleinden;
- Voorbeeld van een bevestiging bij een aanvraag tot vaststelling NOW 2 – aan assurance verwante opdracht volgens Standaard 4415N.
De voorbeeldteksten treft u hier.
Geplaatst: 3 mei 2021 (12:30 uur)
FAQ V29
Het digitale formulier is recent aangepast en deelt nu automatisch de door de werkgever ingevulde totaalomzet 2019 door 4 om tot de referentieomzet voor de NOW-regeling te komen. Als eerder op het formulier bij de aanvraag tot vaststelling, per ongeluk niet de hele omzet 2019, maar een driemaands-bedrag is ingevuld hoe moet daar dan praktisch mee om worden gegaan?
Antwoord
Als de verklaring van de accountant niet aansluit met de werkelijke referentie-omzet zoals die is ingevuld op het formulier, hoeft de rapportage van de accountant niet op eigen initiatief aangepast te worden.
Bij inconsistenties rond het al of niet delen door 4, zal er contact met de werkgever worden opgenomen vanuit het UVB wanneer blijkt dat het digitale formulier niet aansluit bij de accountantsverklaring.
Geplaatst: 7 april 2021 (09:13 uur)
Laatste update: 16 augustus 2021 (11:17 uur)
Vraag
Bij het opstellen van de jaarrekening 2020 moet de NOW-subsidie worden verwerkt. Een cliënt heeft NOW 3.1 aangevraagd waarbij de cliënt ervoor heeft gekozen om voor de bepaling van de periode van omzetdaling te kiezen voor de maanden december 2020 tot en met februari 2021. De periode waarover de loonkosten van de NOW 3.1. worden berekend is oktober-december 2020.
Op welke wijze kunnen de subsidiebaten worden toegerekend aan het boekjaar 2020?
Antwoord
De tegemoetkoming in de loonkosten uit hoofde van de NOW-regeling betreft een exploitatiesubsidie waarop Richtlijn 274 ‘Overheidssubsidies’ van toepassing is. Exploitatiesubsidies zijn subsidies voor bestedingen die in het jaar van besteding als kosten worden beschouwd, of exploitatiesubsidies zijn subsidies voor bepaalde gederfde opbrengsten of voor exploitatietekorten in het algemeen.
In RJ-Uiting 2020-13 'Verslaggeving tegemoetkoming NOW-regeling' is opgenomen dat voor de toerekening aan verschillende perioden twee verschillende allocatiemethoden acceptabel zijn:
- toerekenen aan de perioden op basis van de omvang van de loonkosten, of
- het toerekenen aan de perioden op basis van de hoogte van de omzetdalingen.
Het gestelde in de RJ-Uiting betekent dat in deze casus twee methoden van toerekening mogelijk zijn:
Methode 1:
Bij toerekening aan de perioden op basis van de omvang van de loonkosten wordt gehele bedrag van de subsidiebate toegerekend aan het boekjaar 2020. Of:
Methode 2:
Bij de toerekening aan de perioden op basis van de hoogte van de omzetdalingen wordt 1/3 deel van de subsidiebate in de jaarrekening 2020 toegerekend ervan uitgaande dat de omzetdaling evenredig in de meetperiode heeft plaatsgevonden. Is geen sprake van een evenredige omzetdaling over de meetperiode dan zal de subsidie worden toegerekend naar rato van de omzetdaling in de maanden december 2020 tot en met februari 2021.
Geplaatst: 25 mei 2021 (13:04 uur)
Vraag
Mijn kantoor maakt gebruik van de vrijstellingen uit het verlichte regime voor kleine accountantseenheden uit art. 27 lid 2 NVKS. Door de afgifte van derdenverklaringen NOW kan ik niet meer aan de criteria voldoen. Op grond van de zogenaamde hardheidsclausule in artikel 27a van de NVKS is voor deze situatie door het bestuur van de NBA een uitzondering gemaakt. Wat betekent dit in de praktijk?
Antwoord
Hiervoor is Alert 44 opgesteld. Zie verder ook het nieuwsbericht.
In de praktijk houdt dit in dat in de dossiers van de gecontinueerde NVKS-opdrachten een aantekening wordt gemaakt conform artikel 3 van de 'Beleidsregels artikel 27a NVKS in het kader van de NOW' gedurende de periode dat de accountantseenheid gebruik maakt van de hardheidsclausule. Bij NVKS-opdrachten die al vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels waren gecontinueerd, kan achteraf een dergelijke aantekening worden toegevoegd. Dit wordt gezien als een administratief proces om een opdrachtdossier te voltooien. Ook aan reeds gesloten dossiers kan deze aantekening nog worden toegevoegd.
Geplaatst: 15 juni 2021 (13:40 uur)
Vraag
Een werkgever wordt zich in 2020 bewust van een fout in de omzetverantwoording in de reeds vastgestelde en gepubliceerde jaarrekening over verslagjaar 2019. Hoe ga je hiermee om in relatie tot de NOW-steun?
Antwoord
Voor het bepalen van de referentieomzet in het kader van de NOW moet rekening worden gehouden met de correctie van de fout.
In artikel 1 lid 2 van de NOW 1.0 staat dat de omzet wordt bepaald met inachtneming van het Burgerlijk Wetboek of de Wet op de inkomstenbelasting, “mits deze in overeenstemming met wet- en regelgeving is opgesteld”.
De verwerking van het foutherstel in de jaarrekening dient te geschieden in overeenstemming met het jaarrekeningenrecht. Conform het jaarrekeningenrecht zal de fout gecorrigeerd worden in de jaarrekening over verslagjaar 2020. Als de fout materieel is, dan is retrospectieve verwerking vereist (inclusief aanpassing van de vergelijkende cijfers).
Ook dient een beoordeling plaats te vinden of de jaarrekening over verslagjaar 2019 in ernstige mate tekort heeft geschoten in het geven van het vereiste inzicht (artikel 2:362 lid 6 BW). Als dat het geval is, dient door de vennootschap een mededeling te worden neergelegd bij de Kamer van Koophandel vergezeld van een accountantsverklaring.
De wijze van correctie volgens het jaarrekeningenrecht is echter niet van invloed op de correctie in de referentieomzet voor de NOW-steun. Die omzetcorrectie moet op grond van artikel 1 lid 2 van de NOW-regeling worden verwerkt.
Geplaatst: 23 juni 2021 (14:14 uur)
FAQ V33
Antwoord
Het UVB heeft de volgende aandachtspunten doorgegeven voor de deskundige derden:
- De aanvrager neemt als referentieperiode ten onrechte exact dezelfde maanden als in de meetperiode (i.p.v. 2019/4 NOW 1.0 of 2019/3 NOW 2.0);
- Bij een groep worden niet alle groepsleden meegenomen;
- Bij een groep worden niet alle intercompany-omzetten geëlimineerd;
- Onjuiste toerekening van jaarfacturen, zoals bij abonnementen, contributies en licenties (matching-principe);
- Bij non-profitorganisaties worden subsidies onjuist aan de meetperiode toegerekend;
- De TOGS wordt ten onrechte niet meegenomen als omzet;
- Specifiek bij de NOW 2, worden ten onrechte 3 in plaats van 4 maanden omzet meegenomen in de meetperiode;
- De TVL wordt bij de NOW 1 of 2 ten onrechte niet meegenomen in de omzet;
- Verkeerde prestatietoerekening.
Nadere uitwerking en overige aandachtspunten zijn ook te vinden op de website van de Rijksoverheid.
Geplaatst: 16 september 2021 (10:40 uur)
Update: 6 maart 2023 (09:09 uur)
FAQ V34
Antwoord
In onderstaand overzicht zijn de uiterste inleverdata opgenomen van de verschillende periodes van de NOW- en TVL-regeling.
Aanvraag voorschot | Aanvraag tot vaststelling | |
NOW | ||
NOW 1 (= eerste aanvraagperiode) | 5 juni 2020 | 31 oktober 2021 (deadline nazenden accountants- of derdenverklaring 20 april 2022) Het loket is gesloten. Wanneer alsnog wijziging van de aanvraag en/of de accountantsverklaring nodig is, kan hierover contact worden opgenomen met UWV. |
protocol en addendum, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 2 (= tweede aanvraagperiode) | 31 augustus 2020 | 31 maart 2022 Het loket is gesloten. Aanvragen van uitstel voor het aanleveren van de accountants- of derdenverklaring kan tot 1 juni 2022. De deadline voor het alsnog aanleveren van de accountants- of derdenverklaring is 5 oktober 2022; in verband met de vakantieperiode is de nalevertermijn verlengd. |
protocol en addendum, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 3.1 (= derde aanvraagperiode) | 27 december 2020 | 22 februari 2023 (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd)* |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 3.2 (= vierde aanvraagperiode) | 14 maart 2021 | 22 februari 2023 (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd)* |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 3.3 (= vijfde aanvraagperiode) | 30 juni 2021 | 22 februari 2023 (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd)* |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 4 (= zesde aanvraagperiode) | 30 september 2021 | 22 februari 2023 (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd)* |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 5 (= zevende aanvraagperiode) | 31 januari 2022 | 2 juni 2023** (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd)* |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
NOW 6 (= achtste aanvraagperiode) | 13 april 2022 | 2 juni 2023 (eventueel 14 weken om accountants- of derdenverklaring na te zenden; uitstel moet worden aangevraagd) |
protocol, accountantsverklaringen, standaarden en derdenverklaring beschikbaar | ||
TVL | ||
TVL Q1 2021 (mkb-ondernemingen) | 18 mei 2021 | 11 november 2021 |
protocollen (> € 125.000) beschikbaar | ||
TVL Q1 2021 Grote ondernemingen | 10 juni 2021 | 11 november 2021 |
protocollen (> € 125.000) beschikbaar | protocollen (> € 125.000) beschikbaar | |
TVL Q1 2021 Startende ondernemingen | 12 juli 2021 | n.v.t., directe vaststelling |
derdenverklaring (> € 25.000) | ||
TVL Q2 2021 | 20 augustus 2021 (accountantsproduct mag later worden toegevoegd aan aanvraag) | 8 maart 2022 |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar derdenverklaring starters (> € 25.000) |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar | |
TVL Q3 2021 | 29 oktober 2021 | 1 september 2022 |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar derdenverklaring starters (> € 25.000) |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar | |
TVL Q4 2021 | 11 februari 2022 | 30 november 2022 |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar | protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar | |
TVL Q1 2022 | 31 maart 2022 | 1 februari 2023 |
protocollen mkb en grote ondernemingen (> € 125.000) beschikbaar | ||
TVL Q4 2021 Startende ondernemingen | 2 augustus 2022 | 1 februari 2023 |
TVL Q1 2022 Startende ondernemingen | 2 augustus 2022 | 1 februari 2023 |
* Zie ook FAQ L7 - Uitstel indienen NOW 3, 4 en 5.
** De deadline van de NOW 5 is verplaatst naar 2 juni 2023 en daarmee gelijkgetrokken met de deadline voor de NOW 6.
Geplaatst: 23 september 2021 (10:27 uur)
Laatste update: 1 december 2022 (09:05 uur)
FAQ V35
Vraag
Tijdens het webinar van de NBA van 16 september jl. werd de nadere duiding van de voormalige voetnoot 4 besproken in het kader van de tweede verlichting uit de Kamerbrief met administratieve lastenverlichtingen van 31 mei jl..
De tekst is inmiddels naar de hoofdtekst verplaatst en luidt:
“Indien ondergetekende voor de werkgever de administratie voert en de genoemde werkzaamheden zoals opgenomen in deze derdenverklaring reeds zijn verricht (al dan niet op vergelijkbare wijze leidende tot dezelfde uitkomsten) in het kader van de normale dienstverlening en er geen resterende afwijkingen zijn, mag er op basis daarvan getekend worden voor akkoord door de deskundige derde. De derde deskundige stelt dan wel vast dat die eerdere werkzaamheden nog volstaan in het licht van gewijzigde omstandigheden in de tussenliggende periode.”
Wat betekent dit voor de praktijk?
Antwoord
Deskundige derden hoeven voor de derdenverklaring geen dubbel werk te doen als zij ook de administratie voor de werkgever zelf verzorgen en voor zover de in de derdenverklaring opgenomen werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd, of andere (reguliere) werkzaamheden die al zijn uitgevoerd eenzelfde resultaat of uitkomst hebben dan in de derdenverklaring gevraagde werkzaamheden.
Als de deskundige derde namelijk zelf de administratie voert voor de werkgever, wordt hiermee invulling gegeven aan het vier-ogenprincipe en mag de deskundige derde hierop steunen en hiernaar verwijzen in het dossier dat ten grondslag ligt aan de derdenverklaring.
Dit mag al vanaf de NOW 1.0-verklaring.
Voorbeeld 1
De deskundige derde voert zelf de administratie voor de werkgever en waarborgt hierbij dat er geen omzet onder de overige baten wordt geboekt.
In dat geval selecteert de deskundige derde bij punt 2.10 geen 5 brondocumenten die ten grondslag liggen aan de overige baten, maar maakt de deskundige derde slechts een aantekening in het dossier dat deze werkzaamheden al in het kader van de administratieve dienstverlening zijn uitgevoerd.
Heeft de deskundige derde de administratieve werkzaamheden gedelegeerd aan een medewerker en is hij/zij niet overtuigd dat dit onderscheid goed geboekt is, dan dient hij wel 5 brondocumenten te selecteren om de feitelijke bevinding te kunnen doen en de derdenverklaring te kunnen afgeven.
De noodzaak van het uitvoeren van de selecties is bij punt 2.5 t/m 2.10 is dus afhankelijk van het professional judgement van de deskundige derde ten aanzien van kwaliteit van de eigen reeds uitgevoerde administratieve werkzaamheden.
Voorbeeld 2
De deskundige derde heeft in het kader van de derdenverklaring bij de NOW 1.0 werkzaamheden verricht en beseft dat deze nog steeds volstaan voor de NOW 2.0, zoals de bepaling van de referentieomzet-periode of de vaststelling van de concernstructuur (beiden alleen in de situatie wanneer er geen wijzigingen in de concernstructuur hebben plaatsgevonden).
De deskundige derde volstaat met een korte verwijzing naar het dossier van de NOW 1.0 in het dossier ter onderbouwing van de feitelijke bevindingen in de derdenverklaring bij de NOW 2.0.
De noodzaak van het uitvoeren van de werkzaamheden bij de derdenverklaring bij de NOW 2.0 is afhankelijk van het professional judgement van de deskundige derde ten aanzien van de kwaliteit van de eigen reeds uitgevoerde werkzaamheden bij de derdenverklaring voor de NOW 1.0.
Aanvullend geldt voor accountants dat zij het toepassen van professional judgement professioneel kritisch zijn en relevante ethische voorschriften uit de VGBA en standaard 4400N na te leven.
Geplaatst: 1 oktober 2021 (10:55 uur)
Antwoord
Ja, de accountantsverklaringen en de derdenverklaring zijn beschikbaar op de site van het UWV.
LET OP: Verklaringsteksten en formulieren die gebruikt worden bij de aanvraag tot vaststelling kunnen een update hebben gekregen. Raadpleeg daarom voor definitieve verzending altijd de website van het UWV voor de meest recente versies van:
Hieronder treft u een overzicht met de verklaringen:
Zie voor meer informatie over de NOW 3.0 ook: Wat staat er in de NOW-regeling 3.0? en Wat staat er in de NOW-regeling 4.0?
Geplaatst: 7 oktober 2021 (15:43 uur)
Update: 4 april 2022 (16:06 uur)
FAQ V37
Vraag
Is er bij de NOW 2.0 ook uitstel mogelijk van 14 weken voor het verstrekken van de accountants-/derdenverklaring mogelijk, zoals bij de NOW 1.0 was geregeld?
Antwoord
In de regeling NOW 2.0 staat in artikel 18.4:
“Indien een natuurlijke persoon of rechtspersoon of groep als bedoeld in artikel 6, zevende lid, verplicht is een verklaring van een accountant op grond van artikel 16, eerste lid, of een verklaring van een deskundige derde op grond van artikel 16, derde lid, te overleggen vult de werkgever, die geen verklaring van een accountant, respectievelijk verklaring van een deskundige derde heeft meegezonden, op verzoek van de minister de aanvraag binnen 14 weken aan met de benodigde verklaring.”
In de NOW 2.0 bestaat dus ook de mogelijkheid om 14 weken uitstel te krijgen wanneer er nog geen accountantsverklaring of derdenverklaring is ontvangen door het UWV. Dit proces is vanaf de NOW 2.0 echter anders ingericht. Vanaf de NOW 2.0 dient hier een apart formulier voor te worden ingezonden. Dat is het ‘extra tijd aanvragen’-formulier. Na ontvangst zal het UWV de werkgever een brief per bevestiging sturen dat de extra tijd wordt verleend.
Geplaatst: 9 februari 2022 (10:05 uur)
Update: 24 maart 2022 (10:22 uur)
FAQ V38
Vraag
Moeten de werkzaamheden voor alle entiteiten apart worden uitgevoerd bij een Nederlandse groep met onderdelen zonder SV-loon en/of onderdelen die zelf geen NOW hebben aangevraagd?
Antwoord
Indien een entiteit geen personeel heeft maar wel deel uit maakt van de NOW-groep dienen de werkzaamheden uit de derdenverklaring t.a.v. de overige onderdelen wel uitgevoerd te worden. De omzetdaling van de gehele NOW-groep wordt namelijk beïnvloed door de omzetdaling bij entiteiten zonder SV-loon. Aangezien entiteiten zonder SV-loon echter geen aanvraag hebben ingediend, hoeft er geen separate derdenverklaring over verstrekt te worden. Desondanks dient de deskundige derde het stramien aan werkzaamheden te volgen dat de derdenverklaring bevat en de werkzaamheden goed te documenteren voor alle onderdelen van de groep; ook de onderdelen zonder LH-nummer (of met LH-nummer maar die zelf geen NOW-aanvraag hebben ingediend).
Er wordt per aanvrager een derdenverklaring afgegeven specifiek voor deze entiteit, echter de omzetdaling die daarin is opgenomen is gelijk voor alle entiteiten binnen de NOW-groep. Dat betekent dus ook dat per entiteit de werkzaamheden zoals opgenomen in de derdenverklaring uitgevoerd en gedocumenteerd moeten worden.
Geplaatst: 14 februari 2022 (08:31 uur)
FAQ V39
Vraag
Hoe moet bij een gecombineerde opdracht het formulier en het format van de verklaring worden ingevuld?
Antwoord
Voor iedere tranche moet per loonheffingennummer een formulier worden ingevuld met daarop de omzetdaling in de betreffende tranche (NB indien van toepassing van de complete groep) zoals die is gecontroleerd door de accountant.
Voor iedere tranche moet per loonheffingennummer een verklaring worden ingestuurd waarbij de optie na “of” wordt gebruikt voor een gecombineerde opdracht.
- Na de eerste “of” wordt aangegeven of er sprake is van een gecombineerde opdracht en worden de tranches aangekruist die zijn betrokken in deze gecombineerde opdracht. Toelichting: hier wordt nog geen omzetdalingspercentage ingevuld.
- Na de tweede “of” wordt de gecontroleerde omzetdaling van de groep op basis van de gecombineerde opdracht maar wel per tranche afzonderlijk vermeld. Bij een gecombineerde opdracht moet er dus voor elke tranche afzonderlijk een verklaring worden ingevuld.
De NOW-subsidie wordt toegekend per tranche op basis van het omzetdalingspercentage (van de groep) in de betreffende tranche en niet op basis van het gemiddelde gecombineerde omzetdalingspercentage van de tranches die zijn betrokken in de gecombineerde opdracht.
Geplaatst: 14 september 2022 (13:03 uur)
Update: 2 januari 2023 (10:11 uur)
Overzicht alle updates pdf-bestand
- 6 maart 2023 (09:12), update FAQ V33
- 2 januari 2023 (10:14), update FAQ V39
- 1 december 2022 (09:05), update FAQ V34
- 23 november 2022 (11:32), update FAQ V34
- 17 november 2022 (13:15), update FAQ V34
- 21 oktober 2022 (13:35), update FAQ V34
- 14 september 2022 (13:03), FAQ V39
- 18 juli 2022 (14:10), update FAQ V34
- 25 mei 2022 (10:06), update FAQ V34
- 4 april 2022 (16:06), update FAQ's V34 en V36
- 24 maart 2022 (10:22), update FAQ V37
- 21 maart 2022 (10:30), update FAQ V34
- 14 februari 2022 (08:31), FAQ V38
- 9 februari 2022 (10:05), FAQ V37
- 27 januari 2022 (14:30), update FAQ V34
- 26 januari 2022 (12:30), update FAQ V34
- 4 januari 2022 (10:15), update FAQ V1, V6, V10 en V27
- 22 december 2021 (11:30), update FAQ V34
- 12 november 2021 (11:01), update FAQ V34
- 3 november 2021 (12:41), update FAQ V34
- 27 oktober 2021 (13:49), update FAQ V34
- 20 oktober 2021 (11:40), update FAQ V34
- 7 oktober 2021 (15:43), FAQ V36
- 1 oktober 2021 (10:55), FAQ V35
- 23 september 2021 (10:27), FAQ V34, FAQ V3 vervallen
- 16 september 2021 (11:40), FAQ V33
- 16 augustus 2021 (11:17), update FAQ V29
- 13 juli 2021 (15:08), update FAQ V26
- 23 juni 2021 (14:14), FAQ V32
- 15 juni 2021 (13:40), FAQ V31
- 25 mei 2021 (13:04), FAQ V30
- 10 mei 2021 (13:04), update FAQ V28
- 16 april 2021 (15:21), update FAQ V27
- 13 april 2021 (10:56), update FAQ V29
- 7 april 2021 (09:13), FAQ V29
- 6 april 2021 (16:22), FAQ V28
- 31 maart 2021 (14:55), FAQ V27
- 24 februari 2021 (13:49), update FAQ V8
- 23 februari 2021 (10:45), update FAQ V3
- 16 februari 2021 (12:40), FAQ V26
- 27 januari 2021 (09:26), FAQ V25
- 25 januari 2021
Infographic NOW-1-regeling
Uw contactpersonen zijn: Berthold de Jong en Annette Houwaart.
Disclaimer
De antwoorden op de FAQ’s zijn opgesteld door de Helpdesk van de NBA. Op deze antwoorden zijn dan ook de algemene voorwaarden van de Helpdesk van de NBA van toepassing.