Als de grensbedragen niet zouden meegroeien met de hoge inflatie worden te veel mkb-bedrijven controleplichtig, wat leidt tot lastenverzwaring. De Europese Commissie heeft hierover op 17 oktober 2023 een aanpassing gepubliceerd van de oorspronkelijke Richtlijn 2013/34/EU, die uit 2013 dateert.
De wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen die nodig zijn om aan de nieuwe richtlijn te voldoen, moeten uiterlijk van toepassing zijn voor boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2024. Maar om ondernemingen zo snel mogelijk gebruik te laten maken van de bijgestelde drempelwaarden, mogen individuele lidstaten er ook voor kiezen ondernemingen toe te staan die bepalingen toe te passen voor boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2023.
FAQ's
De verhoogde grensbedragen zijn van toepassing vanaf verslagjaren die aanvangen op of na 1 januari 2024. Het besluit biedt de mogelijkheid om de verhoogde grensbedragen ook toe te passen op verslagjaren die aanvangen op of na 1 januari 2023.
Grensbedragen
Nieuwe criteria
Micro
Klein
Middelgroot
Groot
Balanstotaal (in €)
≤ 450.000
≤ 7,5 miljoen
≤ 25 miljoen
> 25 miljoen
Netto-omzet (in €)
≤ 900.000
≤ 15 miljoen
≤ 50 miljoen
> 50 miljoen
Werknemers
< 10
< 50
< 250
≤ 250
Grensbedragen
Oude criteria
Micro
Klein
Middelgroot
Groot
Balanstotaal (in €)
≤ 350.000
≤ 6 miljoen
≤ 20 miljoen
> 20 miljoen
Netto-omzet (in €)
≤ 700.000
≤ 12 miljoen
≤ 40 miljoen
> 40 miljoen
Werknemers
< 10
< 50
< 250
≤ 250
Ja, dat is toegestaan op basis van RJ-Uiting 2024-4. Rechtspersonen die voor hun jaarrekening 2022 het middelgrote regime hebben toegepast, mogen bij het opstellen van de jaarrekening 2023 de vergelijkende cijfers 2022 toetsen aan de verhoogde grensbedragen. Wanneer op basis van de verhoogde grensbedragen zowel de vergelijkende cijfers 2022 als de cijfers van het boekjaar 2023 classificeren als klein, kan de jaarrekening voor 2023 opgesteld worden onder het kleine regime. De rechtspersoon voldoet dan twee jaar achtereenvolgende aan de criteria ‘klein’ waardoor o.a. de controleplicht komt te vervallen van het boekjaar 2023.
Voor het boekjaar 2023 voldoet de klant nog steeds aan het regime ‘middelgroot’ omdat niet voldaan wordt aan de tweejaarcriteria. De klant is immers alleen voor het boekjaar 2022 ‘Klein’.
Zie ook onderstaande tabel:
2022
2023
2024
Regime oud
M
M
M
Regime nieuw
K
K
K
Rapporteren
K
K
2022
2023
2024
Regime oud
M
M
M
Regime nieuw
M
K
K
Rapporteren
M
K
2022
2023
2024
Regime oud
M
M
M
Regime nieuw
K
M
K
Rapporteren
M
M
In deze casus is sprake van een beëindiging van een wettelijke controleopdracht welke gemeld moet worden aan de AFM op basis van artikel 2:393 BW. Het intrekken van een wettelijke controleopdracht dient te gebeuren op gegronde reden. Het met terugwerkende kracht ontstaan van een vrijstelling op grond van de verhoogde grensbedragen is zo'n gegronde reden.
De opdracht dient dan ook formeel ingetrokken of tussentijdse te worden beëindigd door de algemene vergadering van de rechtspersoon en door degene die de opdracht aan de accountantsorganisatie verleend heeft.
De meldingsplicht geldt zowel voor de betrokken onderneming als voor de betrokken accountantsorganisatie.
Bovenstaande is afgestemd met de AFM.
Een in 2022 nieuw opgerichte rechtspersoon die aan het einde van het eerste boekjaar kwalificeert als middelgroot dient op basis van artikel 2:398 lid 1 BW en de tweejaarsregime ook voor 2023 de jaarrekening conform regime middelgroot op te stellen. Zij kunnen geen gebruik maken van de mogelijkheid om de verhoogde grensbedragen toe te passen op de vergelijkende cijfers 2022.
De rechtspersoon is voor het boekjaar 2023 nog controleplichtig.
De accountantsorganisatie dient de melding te doen via de portal van de AFM. De rechtspersoon kan de melding via e-mail of brief bij de AFM doen: • E-mail: wta@afm.nl • Post: Autoriteit Financiële Markten T.a.v. Toezicht Kwaliteit Accountantscontroles & Verslaggeving Postbus 11723 1001 GS AMSTERDAM
Mogelijk zullen accountants door hun klanten worden gevraagd om hen te ondersteunen bij het doen van deze melding. U kunt daarvoor bijgaande voorbeeldtekst gebruiken.
Wij hebben hierover navraag gedaan bij de AFM. Het voortzetten van een controle-opdracht, als een vrijwillige controle, leidt volgens hen niet tot een meldingsplicht.