Achtergrond Klachtencommissie

De Klachtencommissie behandelt klachten die betrekking hebben op de manier waarop de accountant zich tegenover de klager heeft gedragen (handelen en/of nalaten). In tegenstelling tot het tuchtrecht (de Accountantskamer), dat primair het belang van een goede beroepsuitoefening dient, staat in het klachtrecht primair de klager centraal. De procedure bij de Klachtencommissie is dan ook vooral gericht op het tot elkaar brengen van partijen, waarbij de nadruk ligt op het bereiken van overeenstemming.

De Klachtencommissie publiceert jaarlijks een verslag waarin informatie wordt verstrekt over haar werkzaamheden. Onder meer het aantal, de aard en de afhandelingsuitkomst van de klachten worden hierin gepresenteerd.

Het jaaroverzicht 2023 kort samengevat

De Klachtencommissie had in 2023 te maken met 40 klachtprocedures, waarvan er uiteindelijk 23 in behandeling zijn genomen. In vier gevallen is uitspraak gedaan, waarbij een of meer fundamentele beginselen niet waren nageleefd. De geschonden beginselen waren:

  • drie keer het beginsel van professionaliteit;
  • twee keer het beginsel van vakbekwaamheid en zorgvuldigheid;
  • eenmaal het beginsel van integriteit.

De Klachtencommissie zorgt ervoor dat zij in lijn met de beslissingen van de Accountantskamer oordeelt. In het verslagjaar is het drie keer gelukt om het hogere doel van de klachtencommissie, partijen tot elkaar brengen, te realiseren.

(Potentiële) klagers kunnen met vragen over de verschillende klachtinstanties bij de secretarissen van de Klachtencommissie terecht. In het verslagjaar zijn de secretarissen door zo'n 140 (potentiële) klagers benaderd. Uiteindelijk zijn er in 2023 40 klachten bij de Klachtencommissie ingediend, waarvan er 23 in behandeling zijn genomen. In het jaaroverzicht 2023 van de Klachtencommissie worden deze aantallen nader toegelicht. Tevens wordt ingegaan op belangrijke ontwikkelingen die zich in het verslagjaar hebben voorgedaan en wordt er vooruitgekeken naar 2024.

 

open document in nieuw tabblad