De NBA-verenigingsconferentie en -ledenvergadering
Op maandag 10 juni 2024 vindt de bijeenkomst van de ledenvergadering van de NBA plaats in Buitenplaats Kameryck te Kamerik. Voorafgaand aan de ledenvergadering kunnen leden deelnemen aan de NBA-verenigingsconferentie.
Over de NBA-verenigingsconferentie: van én voor de leden
De NBA-verenigingsconferentie maakt onderdeel uit van het programma Levendige beroepsorganisatie. Met de verenigingsconferentie wil de NBA de leden meer betrekken bij de beleidsagenda van de NBA. In deze eerste editie staan de vier onderwerpen die hoog scoorden in het ledenonderzoek centraal. Dit zijn: beroepsprofiel; evaluatie permanente educatie; arbeidsmarkt & schaarste en regelverbetering. De deelsessies over de vier onderwerpen worden voorbereid door leden en op 10 juni gaan zij graag met collega’s het gesprek aan in een open debat. Onder gerelateerde artikelen hiernaast vind je de link naar de pagina met meer informatie over de verenigingsconferentie.
Denk mee, doe mee en debateer mee!
Vooraf aanmelden niet meer mogelijk
Het is niet meer mogelijk om je vooraf aan te melden voor de NBA-verenigingsconferentie en -ledenvergadering. Je bent van harte welkom op de locatie: Buitenplaats Kameryck te Kamerik.
Wil je tijdens de ledenvergadering stemmen, zorg dan dat je uiterlijk om 16.30 uur aanwezig bent voor registratie.
Online deelname niet mogelijk
Gezien het geringe aantal gebruikers van de online streaming van de ledenvergadering en de relatief hoge kosten die dit met zich meebrengt, is het niet mogelijk de ledenvergadering online te volgen. Uiteraard ben je van harte welkom om de ledenvergadering op locatie bij te wonen.
Online vragenuur over jaarrekening
Op 4 juni 2024 heeft het online vragenuur over de jaarrekening 2024 plaatsgevonden waarbij leden de mogelijkheid kregen hun vragen over de jaarrekening te stellen vooruitlopend op de ledenvergadering. Hieronder staan de gestelde vragen en de antwoorden door de leden van de audit- en riskcommissie van het bestuur.
Downloads
Programma
Agenda voor de bijeenkomst van de ledenvergadering van de NBA op 10 juni 2024
- Opening en inleidend woord van de voorzitter
- Mededelingen en ingekomen stukken
- Notulen
- Terugblik activiteiten 2023
- Jaarrapport 2023
- Benoemingen:
- plaatsvervangend voorzitter bestuur
- voorzitter Belanghebbendenorgaan beroepsreglementering (BOB)
- accountant en plaatsvervangend accountant 2024 en 2025 - Uitreiking NBA-loftrompet
- Rondvraag
- Sluiting
Vergaderstukken
Praktische informatie
Datum |
maandag 10 juni 2024 |
Tijd |
Verenigingsconferentie Ledenvergadering |
Locatie |
Buitenplaats Kameryck in Kamerik. Na de ledenvergadering kun je gebruikmaken van het buffet. Bekijk hier de routebeschrijving. |
Machtigen |
Ben je verhinderd? Machtig dan een ander lid om jouw stem uit te brengen. Bij aanmelding voor de ledenvergadering komt je de optie ‘machtigen’ tegen. Machtigingen moeten uiterlijk op woensdag 5 juni 2024 23.59 uur doorgegeven zijn. |
Stemmen |
Je kunt je stem uitbrengen met een stempas en elektronisch stemkastje die je ontvangt bij de registratiebalie. Als je gemachtigd bent door een collega-accountant ontvang je bij de balie nadere instructies. Registreer je je na 16.45 uur bij de balie, dan kun je niet meer stemmen maar nog wel het woord voeren. |
Vragen |
Meer weten over het meedoen aan de ledenvergadering of het stellen van vragen? Bekijk dan Meedoen aan de ledenvergadering of de veelgestelde vragen. |
Persoonsgegevens |
De NBA maakt in het kader van de aanmelding/registratie voor de ledenvergadering en het faciliteren van de stemmingen tijdens de ledenvergadering gebruik van de diensten van een verwerker (LUMI). Met deze partij heeft de NBA afspraken gemaakt over de omgang met persoonsgegevens. |
Contact |
Heb je een vraag? Stel deze gerust. Wij helpen je graag. Je bereikt ons via 088 - 4960 401 of ledenvergadering@nba.nl. |
Benoemingen
Benoeming van de voorzitter van het Belanghebbende Orgaan Beroepsreglementering
De ledenvergadering heeft op 12 december 2022 de Verordening op het Belanghebbendenorgaan Beroepsreglementering en op het College voor Beroepsreglementering en zijn subcommissies (Verordening op de organen voor de Beroepsreglementering) vastgesteld. Met deze verordening werd het Belanghebbenden Orgaan Beroepsreglementering ingesteld en het voormalige Adviescollege beroepsreglementering omgevormd naar het College voor Beroepsreglementering. Met deze wijziging wordt beoogd dat externe stakeholders meer worden betrokken bij het regelgevend proces, het regelgevend proces transparanter wordt en onafhankelijker van het NBA-bestuur.
In de verordening is tevens opgenomen dat de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van het Belanghebbendenorgaan Beroepsreglementering door de ledenvergadering worden benoemd voor een periode van vier jaar en elk eenmaal kunnen worden herbenoemd voor een periode van vier jaar. De andere leden van het Belanghebbendenorgaan Beroepsreglementering worden door het algemeen bestuur benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen ook eenmaal worden herbenoemd.
In 2023 is gestart met de werving- en selectie van de eerste voorzitter van het Belanghebbendeorgaan beroepsreglementering.
Het bestuur draagt Drs. G. (Gerard) van Olphen RA (1962) voor als voorzitter van het BOB. Gerard van Olphen is thans voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Volksbank en lid van de Raad van Commissarissen van ASR Verzekeringen. Voorheen vervulde de heer van Olphen diverse bestuurlijke rollen in de financiële sector. Hij was o.a. CEO van APG, CEO van SNS Reaal (na de nationalisatie op 1 februari 2013) en CFO en vice voorzitter van Achmea. Hij beschikt over veel bestuurlijke ervaring, een ruim netwerk en heeft een gedegen reputatie.
Hij is afgestudeerd als RA, maar is behoudens een korte periode aansluitend op de opleiding, nooit als RA werkzaam geweest. Deze combinatie van opleiding en ervaring maakt hem in de ogen van het bestuur zeer geschikt voor de rol van voorzitter Belanghebbenden Orgaan Beroepsreglementering. Immers hier zal juist de dialoog van maatschappelijke wensen en behoeften enerzijds en de mogelijkheden en beperkingen van beroepsreglementering tot stand moeten worden gebracht.
Benoeming van de plaatsvervangend voorzitter van het algemeen bestuur
Op grond van artikel 15 van de Wet op het accountantsberoep worden, door de ledenvergaderingen uit de bestuursleden, jaarlijks de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter benoemd. Vorig jaar december is Kris Douma herbenoemd tot voorzitter. Eind van dit jaar eindigt de wettelijke zittingstermijn van de huidige plaatsvervangend voorzitter, Carla Slotema-Tesser.
Het bestuur draagt Steef Visser voor als plaatsvervangend voorzitter.
De heer S. (Steef) L. Visser RA (1959) is sinds 1979 werkzaam in de openbare accountspraktijk. Hij is founder/partner van Visser & Visser waar hij tot eind 2022 CEO was.
In zijn rol als MKB-accountant/adviseur is hij actief betrokken bij (middel) grote ondernemingen. Mede door zijn enthousiaste inspiratie is Visser & Visser als innovatieve organisatie gegroeid naar 500 medewerkers.
Hij geeft momenteel leiding aan de verdere uitbouw van de accountantsactiviteiten. Als voorzitter van de commissie MKB heeft hij destijds de invloed en betekenis van de MKB-accountant binnen de NBA duidelijker geprofileerd. Hij is actief binnen diverse maatschappelijke organisaties.
Steef is gepassioneerd voor het accountantsberoep. De rollen van vertrouwenspersoon en ondernemer heeft hij gecombineerd.
“Kwaliteit is basisvoorwaarde en uitgangspunt. De menselijke factor is van zeer groot belang. Achter elke onderneming zit immers een ondernemer. Integriteit, geborgde kwaliteit kunnen en moeten wij uitdragen. Van professional tot toezichthouder streven we hetzelfde doel na. Begrip en vertrouwen in elkaar is noodzakelijk. Het zíjn van accountant heeft míj veel gebracht. Als we de instroom van studenten kunnen verhogen, de regeldruk waar mogelijk kunnen beperken en de kwaliteit behouden, zie ik mijn doel bereikt.”
Benoeming van de accountant en plaatsvervangend accountant
Op grond van artikel 29, eerste lid van de Wet op het accountantsberoep benoemt de ledenvergadering voor elk boekjaar een accountant die is belast met de controle op de financiële verantwoording, alsmede een plaatsvervanger voor deze.
De ledenvergadering benoemt op grond van de wet de accountant en de plaatsvervangend accountant als persoon en niet het kantoor. De ledenvergadering heeft op 12 juni 2023 Anja Bast- den Hollander RA benoemd als accountant en Erik Koetje RA als plaatsvervangend accountant voor de controle die betrekking heeft op het boekjaar 2024. Beide personen hebben aangegeven niet beschikbaar te zijn voor de controle van de jaarrekening voor het boekjaar 2024. Daarom draagt het bestuur twee andere accounts voor, voor de controle van de jaarrekening voor het boekjaar 2024. Deze worden tevens voorgedragen voor de controle van het boekjaar 2025.
Het bestuur stelt u voor om mevrouw L.J.M. (Laetitia) Schram RA (1974) te benoemen als accountant en de heer drs. J.LC. (Jarry) van Sabben RA (1970) als plaatsvervangend accountant voor de controle die betrekking heeft op
het boekjaar 2024.
Het bestuur stelt u voor om mevrouw L.J.M. (Laetitia) Schram RA (1974) te benoemen als accountant en de heer drs. J.LC. (Jarry) van Sabben RA (1970) als plaatsvervangend accountant voor de controle die betrekking heeft op
het boekjaar 2025.