De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen de NBA. De ledenvergadering wordt minimaal 1 keer per jaar gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kun je als lid je stem uitbrengen en meebeslissen over de onderwerpen die op de agenda staan.

In de ledenvergadering van juni staat de jaarrekening op de agenda en legt het bestuur verantwoording af over het in het afgelopen kalenderjaar gevoerde beleid. In de ledenvergadering van december legt het bestuur de plannen en de begroting voor het komende kalenderjaar voor.

Daarnaast besluit de ledenvergadering dan over een aantal (her)benoemingen en ontwerpverordeningen. Wil je als lid van de NBA invloed uitoefenen op het beleid? Breng dan je stem uit op de ledenvergadering.

Agenda

Op de agenda voor de komende ledenvergadering staan onder andere de volgende onderwerpen:

• (her-) benoeming van de voorzitter
  • ontwerpbegroting 2025 en jaarplan
  • tijdelijke uitbreiding van het aantal bestuursleden van 7 naar 8 voor de periode juni 2025 tot en met december 2025
  • Ontwerpverordening accountantsorganisaties 2025 (VAO 2025)
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024

Ben je er bij?

Meld je aan

Onderstaande vier ontwerpverordeningen worden voor vaststelling voorgelegd tijdens de bijeenkomst van de ledenvergadering op 9 december 2024.

Een ontwerpverordening moet uiterlijk twee maanden voor de datum van de bijeenkomst van de ledenvergadering waarin deze ter vaststelling wordt voorgelegd, op de website van de NBA worden gepubliceerd. Iedereen kan daarna gedurende vier weken bij het bestuur zijn zienswijze op deze ontwerpverordening geven. Het bestuur brengt deze zienswijze ter kennis van de leden.

In de bijeenkomst van de ledenvergadering op 9 december 2024 worden vier ontwerpverordeningen ter vaststelling voorgelegd.

Waar gaan de ontwerpverordeningen over?

Elk van de ontwerpverordeningen bevat een uitgebreide toelichting. Hieronder volgt alleen een beknopte toelichting

1.    Ontwerpverordening Accountantsorganisaties 2025

Deze Verordening vervangt de bestaande Verordening accountantsorganisaties en regelt de verplichting voor accountantsorganisaties om een kwaliteitsmanagementsysteem te hebben. Daarnaast zijn enkele bepalingen, met name die over beroepsaansprakelijkheidsverzekering en waarneming, uit de huidige VAO overgenomen in de VAO 2025. De bepalingen in de huidige VAO, die hiermee komen te vervallen, met betrekking tot het stelsel van kwaliteitsbeheersing, zijn achterhaald doordat SKM1 (als onderdeel van het ISQM-project) wordt ingevoerd.

De VAO 2025 verduidelijkt verder de bevoegdheid van het bestuur tot het stellen van Nadere voorschriften op grond van de VGBA en de VAO 2025, door duidelijk te maken dat het bestuur ook standaarden kan aanwijzen op het gebied van kwaliteitsmanagement. De VAO 2025 treedt op 1 januari 2025 in werking, maar kantoren met een reguliere Wta-vergunning kunnen tot 1 januari 2026 de huidige VAO nog toepassen.

2.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)

Met deze wijziging wordt in de eerste plaats een definitie van beursgenoteerde onderneming in de ViO opgenomen. Deze wijziging hangt samen met wijzigingen van de International Code of Ethics for Professional Accountants (Code of Ethics) van de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). Verder wordt een nieuw artikel ingevoegd. Dit betreft een technische wijziging.

3.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening

Met deze ontwerpverordening doet het bestuur een voorstel ter verduidelijking van de definitie van de groep van leden die in contributiegroep Z worden ingedeeld. Het voorstel luidt om in de definitie tot uitdrukking te brengen dat een indeling in contributiegroep Z aan de orde is als een lid én geen arbeidsinkomen geniet én geen werkzaamheden verricht (cumulatieve criteria). Met deze verduidelijking is geen inhoudelijke wijziging beoogd.

4.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024

Met deze ontwerpverordening stelt het bestuur voor om de peildatum die in aanmerking wordt genomen voor het vaststellen van het percentage waarmee de contributietarieven worden aangepast, te verplaatsen naar 1 oktober van een jaar. Door de peildatum van 1 april op te schuiven naar 1 oktober, is de verwachting dat de raming beter aansluit bij het percentage waarmee de salarissen van de NBA-medewerkers worden aangepast.

maandag 9 december 2024

Debat: Integriteit en Impact in de praktijk
Vanaf 12.30 uur ontvangst en lunch
13.30 uur aanvang
15.30 uur einde

Ledenvergadering
15.30 uur ontvangst
16.00 uur aanvang ledenvergadering
± 18.00 uur einde ledenvergadering
Aansluitend borrel en buffet

Locatie

NBC in Nieuwegein. Na de ledenvergadering is er een buffet. Meer over de bereikbaarheid van NBC Nieuwegein: https://nbccongrescentrum.nl/bezoekersinformatie/

Machtigen

Ben je verhinderd? Machtig dan een ander lid om jouw stem uit te brengen. Kies bij het aanmelden voor de optie ‘machtigen’. Machtigingen moeten uiterlijk op woensdag 4 december 2024 23.59 uur, bij ons binnen zijn.

Stemmen

Op 9 december is het vanaf 16.15 uur mogelijk om te stemmen. Wij raden je aan de informatie over de stempunten goed te lezen voordat je een stem uitbrengt. Meld je je 15 minuten na aanvang van de ledenvergadering aan bij de NBA-registratiebalie dan is het niet meer mogelijk om te stemmen. Wel kun je de ledenvergadering bijwonen en het woord voeren.

Vragen

Meer weten over de ledenvergadering of het stellen van vragen? Bekijk dan meedoen aan de ledenvergadering en de veelgestelde vragen.

Persoonsgegevens

De NBA maakt in het kader van de aanmelding/registratie voor de ledenvergadering en het faciliteren van de stemmingen tijdens de ledenvergadering gebruik van de diensten van een verwerker (LUMI). Met deze partij heeft de NBA afspraken gemaakt over de omgang met persoonsgegevens.

Contact

Nog vragen? Stel deze gerust. Wij helpen je graag. Wij zijn bereikbaar via 088 - 4960 401 of ledenvergadering@nba.nl