De ledenvergadering

De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen de NBA. De ledenvergadering wordt minimaal 1 keer per jaar gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kun je als lid je stem uitbrengen en meebeslissen over de onderwerpen die op de agenda staan. 

In de ledenvergadering van juni staat de jaarrekening op de agenda en legt het bestuur verantwoording af over het in het afgelopen kalenderjaar gevoerde beleid. In de ledenvergadering van december legt het bestuur de plannen en de begroting voor het komende kalenderjaar voor.

Daarnaast besluit de ledenvergadering dan over een aantal (her)benoemingen en ontwerpverordeningen. Wil je als lid van de NBA invloed uitoefenen op het beleid? Breng dan je stem uit op de ledenvergadering.

Agenda

Op de agenda van de ledenvergadering van 9 december 2024 stonden onder andere de volgende onderwerpen: 

  • (her-) benoeming van de voorzitter
  • ontwerpbegroting 2025 en jaarplan
  • tijdelijke uitbreiding van het aantal bestuursleden van 7 naar 8 voor de periode juni 2025 tot en met december 2025
  • Ontwerpverordening accountantsorganisaties 2025 (VAO 2025)
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening
  • Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024
Vergaderstukken en begroting

Ontwerpverordeningen

De ledenvergadering stemde in grote meerderheid in met drie van de vier geagendeerde verordeningen: de ontwerpverordening Accountantsorganisaties 2025, de wijzigingsverordening ViO 2024 en een wijziging van de peildatum in de Contributieverordening 2024.

Omdat leden nog vragen hadden bij een voorgestelde wijziging van de algemene contributieverordening, die betrekking heeft op contributiegroep Z (leden zonder arbeidsinkomen), is besloten om die ontwerpverordening in te trekken en naar een volgende ledenvergadering door te schuiven.

Waar gaan de ontwerpverordeningen over?

Elk van de ontwerpverordeningen bevat een uitgebreide toelichting. Hieronder volgt alleen een beknopte toelichting

1.    Ontwerpverordening Accountantsorganisaties 2025

Deze Verordening vervangt de bestaande Verordening accountantsorganisaties en regelt de verplichting voor accountantsorganisaties om een kwaliteitsmanagementsysteem te hebben. Daarnaast zijn enkele bepalingen, met name die over beroepsaansprakelijkheidsverzekering en waarneming, uit de huidige VAO overgenomen in de VAO 2025. De bepalingen in de huidige VAO, die hiermee komen te vervallen, met betrekking tot het stelsel van kwaliteitsbeheersing, zijn achterhaald doordat SKM1 (als onderdeel van het ISQM-project) wordt ingevoerd.

De VAO 2025 verduidelijkt verder de bevoegdheid van het bestuur tot het stellen van Nadere voorschriften op grond van de VGBA en de VAO 2025, door duidelijk te maken dat het bestuur ook standaarden kan aanwijzen op het gebied van kwaliteitsmanagement. De VAO 2025 treedt op 1 januari 2025 in werking, maar kantoren met een reguliere Wta-vergunning kunnen tot 1 januari 2026 de huidige VAO nog toepassen.

2.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)

Met deze wijziging wordt in de eerste plaats een definitie van beursgenoteerde onderneming in de ViO opgenomen. Deze wijziging hangt samen met wijzigingen van de International Code of Ethics for Professional Accountants (Code of Ethics) van de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). Verder wordt een nieuw artikel ingevoegd. Dit betreft een technische wijziging. 

3.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening

Met deze ontwerpverordening doet het bestuur een voorstel ter verduidelijking van de definitie van de groep van leden die in contributiegroep Z worden ingedeeld. Het voorstel luidt om in de definitie tot uitdrukking te brengen dat een indeling in contributiegroep Z aan de orde is als een lid én geen arbeidsinkomen geniet én geen werkzaamheden verricht (cumulatieve criteria). Met deze verduidelijking is geen inhoudelijke wijziging beoogd.

4.    Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024

Met deze ontwerpverordening stelt het bestuur voor om de peildatum die in aanmerking wordt genomen voor het vaststellen van het percentage waarmee de contributietarieven worden aangepast, te verplaatsen naar 1 oktober van een jaar. Door de peildatum van 1 april op te schuiven naar 1 oktober, is de verwachting dat de raming beter aansluit bij het percentage waarmee de salarissen van de NBA-medewerkers worden aangepast.

De ledenvergadering heeft de verordeningen 1, 2 en 4 vastgesteld. Deze zijn gepubliceerd in de staatscourant:

  1. Staatscourant 2024, 41349 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)
  2. Staatscourant 2024, 41351 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)
  3. Staatscourant 2024, 41348 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)
Downloads

Ontvangen zienswijzen

Iedereen kan binnen vier weken nadat ontwerpverordeningen op elektronische wijze ter inzage zijn gelegd door plaatsing op de website van de NBA, daarop een zienswijze geven. Het bestuur maakt ontvangen zienswijzen bekend aan de leden.

Downloads

Herbenoeming voorzitter

Meer dan 86 procent van de leden stemde in met de herbenoeming van Kris Douma als NBA-voorzitter.

De vergadering nam verder afscheid van bestuurslid Carla Slotema, die namens de ledengroep intern- en overheidsaccountants zitting had in het NBA-bestuur.

drs. Kris Douma

Voorzitter van het NBA-bestuur

Tijdelijke uitbreiding van het aantal bestuursleden van 7 naar 8 voor de periode juni 2025 tot en met december 2025

In verband met het eindigen van de zittingstermijn van Kris Douma in december 2025, bereidt het bestuur van de NBA zich voor op de opvolging van Kris als NBA-voorzitter. Het bestuur start de werving begin december 2024 en is voornemens in juni 2025 aan de ledenvergadering een kandidaat voor te dragen die in december 2025 de huidige voorzitter kan opvolgen. De tijdelijke uitbreiding van het bestuur (van 7 naar 8 personen gedurende de periode van juni 2025 tot en met december 2025) is bedoeld om deze kandidaat te kunnen voorbereiden op de beoogde toekomstige voorzittersfunctie. 

Op dit moment kent het bestuur nog maar vijf leden, de verwachting is dat het aantal bestuursleden vanaf januari weer is aangevuld tot zeven.

Ingekomen vragen en antwoorden