Ledenvergadering 9 december 2024
Op maandag 9 december 2024 is er weer een ledenvergadering van de NBA. Wil je als NBA-lid invloed uitoefenen op het beleid van de NBA? Kom dan naar de ledenvergadering. Voorafgaand aan de ledenvergadering kun je deelnemen aan het Debat: Integriteit en Impact in de praktijk.
De ledenvergadering
De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen de NBA. De ledenvergadering wordt minimaal 1 keer per jaar gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kun je als lid je stem uitbrengen en meebeslissen over de onderwerpen die op de agenda staan.
In de ledenvergadering van juni staat de jaarrekening op de agenda en legt het bestuur verantwoording af over het in het afgelopen kalenderjaar gevoerde beleid. In de ledenvergadering van december legt het bestuur de plannen en de begroting voor het komende kalenderjaar voor.
Daarnaast besluit de ledenvergadering dan over een aantal (her)benoemingen en ontwerpverordeningen. Wil je als lid van de NBA invloed uitoefenen op het beleid? Breng dan je stem uit op de ledenvergadering.
Agenda
Op de agenda voor de komende ledenvergadering staan onder andere de volgende onderwerpen:
- (her-) benoeming van de voorzitter
- ontwerpbegroting 2025 en jaarplan
- tijdelijke uitbreiding van het aantal bestuursleden van 7 naar 8 voor de periode juni 2025 tot en met december 2025
- Ontwerpverordening accountantsorganisaties 2025 (VAO 2025)
- Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)
- Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening
- Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024
Vergaderstukken en begroting
Ben je erbij?
Meld je aanGeen NBA-lid?
Meld je dan hier aan.
Ontwerpverordeningen
Onderstaande vier ontwerpverordeningen worden voor vaststelling voorgelegd tijdens de bijeenkomst van de ledenvergadering op 9 december 2024.
Een ontwerpverordening moet uiterlijk twee maanden voor de datum van de bijeenkomst van de ledenvergadering waarin deze ter vaststelling wordt voorgelegd, op de website van de NBA worden gepubliceerd. Iedereen kan daarna gedurende vier weken bij het bestuur zijn zienswijze op deze ontwerpverordening geven. Het bestuur brengt deze zienswijze ter kennis van de leden.
In de bijeenkomst van de ledenvergadering op 9 december 2024 worden vier ontwerpverordeningen ter vaststelling voorgelegd.
Waar gaan de ontwerpverordeningen over?
Elk van de ontwerpverordeningen bevat een uitgebreide toelichting. Hieronder volgt alleen een beknopte toelichting
1. Ontwerpverordening Accountantsorganisaties 2025
Deze Verordening vervangt de bestaande Verordening accountantsorganisaties en regelt de verplichting voor accountantsorganisaties om een kwaliteitsmanagementsysteem te hebben. Daarnaast zijn enkele bepalingen, met name die over beroepsaansprakelijkheidsverzekering en waarneming, uit de huidige VAO overgenomen in de VAO 2025. De bepalingen in de huidige VAO, die hiermee komen te vervallen, met betrekking tot het stelsel van kwaliteitsbeheersing, zijn achterhaald doordat SKM1 (als onderdeel van het ISQM-project) wordt ingevoerd.
De VAO 2025 verduidelijkt verder de bevoegdheid van het bestuur tot het stellen van Nadere voorschriften op grond van de VGBA en de VAO 2025, door duidelijk te maken dat het bestuur ook standaarden kan aanwijzen op het gebied van kwaliteitsmanagement. De VAO 2025 treedt op 1 januari 2025 in werking, maar kantoren met een reguliere Wta-vergunning kunnen tot 1 januari 2026 de huidige VAO nog toepassen.
2. Ontwerpverordening tot wijziging van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (Wijzigingsverordening ViO 2024)
Met deze wijziging wordt in de eerste plaats een definitie van beursgenoteerde onderneming in de ViO opgenomen. Deze wijziging hangt samen met wijzigingen van de International Code of Ethics for Professional Accountants (Code of Ethics) van de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). Verder wordt een nieuw artikel ingevoegd. Dit betreft een technische wijziging.
3. Ontwerpverordening tot wijziging van de Algemene contributieverordening
Met deze ontwerpverordening doet het bestuur een voorstel ter verduidelijking van de definitie van de groep van leden die in contributiegroep Z worden ingedeeld. Het voorstel luidt om in de definitie tot uitdrukking te brengen dat een indeling in contributiegroep Z aan de orde is als een lid én geen arbeidsinkomen geniet én geen werkzaamheden verricht (cumulatieve criteria). Met deze verduidelijking is geen inhoudelijke wijziging beoogd.
4. Ontwerpverordening tot wijziging van de Contributieverordening 2024
Met deze ontwerpverordening stelt het bestuur voor om de peildatum die in aanmerking wordt genomen voor het vaststellen van het percentage waarmee de contributietarieven worden aangepast, te verplaatsen naar 1 oktober van een jaar. Door de peildatum van 1 april op te schuiven naar 1 oktober, is de verwachting dat de raming beter aansluit bij het percentage waarmee de salarissen van de NBA-medewerkers worden aangepast.
Downloads
Ontvangen zienswijzen
Iedereen kan binnen vier weken nadat ontwerpverordeningen op elektronische wijze ter inzage zijn gelegd door plaatsing op de website van de NBA, daarop een zienswijze geven. Het bestuur maakt ontvangen zienswijzen bekend aan de leden.
Downloads
Benoemingen
Herbenoeming van de voorzitter
Volgens artikel 15 van de Wet op het accountantsberoep (Wab) worden, door de ledenvergadering en uit de bestuursleden, jaarlijks de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter benoemd. In de ledenvergadering van 10 juni 2024 is de heer S. Visser RA benoemd als plaatsvervangend voorzitter tot de ledenvergadering die gehouden zal worden in juni 2025. Op de agenda van de ledenvergadering van 9 december 2024 staat de (her)benoeming van de voorzitter.
De heer drs. K. (Kris) Douma (1961) is sinds eind 2021 voorzitter van de NBA en wordt nu voorgedragen voor herbenoeming.
Na zijn studie sociologie arbeid en organisatie werkte hij bij verschillende FNV-bonden en kort als consultant bij AEF. Van 2003 tot en met 2006 was hij lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, waar hij onder andere woordvoerder was voor de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de commissie rijksuitgaven en de jaarlijkse ‘Verantwoordingsdag’. Van 2007 tot en met 2014 was hij directeur verantwoord beleggen bij pensioenvermogensbeheerder MN. In die periode was hij ook actief op aandeelhoudersvergaderingen van AEX-ondernemingen. Vanaf eind 2015 was hij als director investment practices lid van de executive board van de VN-organisatie voor verantwoord beleggen (UN PRI) in Londen. In 2020 en 2021 was hij director corporate engagement bij Morningstar/ Sustainalytics en voerde hij namens institutionele investeerders de dialoog met internationale beursgenoteerde ondernemingen over hun management van materiële milieu-, sociale en governancerisico’s (ESG). Sinds 2017 bekleedt hij verschillende toezichtfuncties, onder andere bij Oxfam Novib (beëindigd juli 2024) en NV schade verzekeringen.
Kris Douma kijkt terug op een ‘bewogen’ eerste tweeëneenhalf jaar als voorzitter van de NBA. Aan het eind van het eerste jaar vond een update van de NBA-strategie plaats, met als kernthema’s aandacht voor ‘vertrouwen in het maatschappelijk verkeer’, de aanzet tot herziening van het beroepsprofiel en de opleiding, de NBA als ‘levendige beroepsorganisatie’ en de vraag hoe om te gaan met het feit dat de NBA steeds vaker geacht wordt te acteren richting accountantsorganisaties. Helaas kwam dat jaar ook het dossier examenfraude op de NBA-agenda. Op de kern van het vak, ‘vertrouwen in het maatschappelijk verkeer, werden stappen gezet op het gebied van fraude en aanwezigheid van de accountant in de aandeelhoudersvergadering. Recent werd dat aangevuld met een betere duiding van de verhouding tussen vertrouwelijkheid en transparantie, met meer ruimte voor transparantie. Er werden eerste stappen gezet naar aanleiding van het eindrapport van de Kwartiermakers en de Expertgroep. Tevens werd met de schragende partijen bij de Nederlandse corporate governance code overeenstemming bereikt over opname van een ‘verklaring omtrent risicobeheersing’. Bovendien heeft een omvangrijk cultuur-onderzoek plaatsgevonden waar we in het komende jaar verder mee gaan. Veel van deze thema’ s kwamen terug in een succesvolle eerste ‘verenigingsconferentie’. Tevens werd een proces in gang gezet om te komen tot het verhogen van de aantrekkelijkheid van het beroep door het toekomstbestendig maken van het beroepsprofiel en de modernisering van de opleiding. Beide ‘work in progress’. Gelukkig doen we veel van ons werk met inzet van actieve leden en in goede samenwerking met andere organisatie in onze sector.
Op het moment dat de ledenvergadering plaatsvindt is het werk aan het nieuwe beroepsprofiel en de herziening van de opleiding in volle gang, en zijn we met vele betrokkenen binnen de sector, ministerie en aanpalende beroepsgroepen in gesprek hoe we de NBA klaar stomen voor een meer onafhankelijke en daadkrachtige rol in een wereld waarin we naast aandacht voor het beroep ook onze (publieke) verantwoordelijkheden richting accountantsorganisaties waar kunnen maken en waarin we naast onze rol op het gebied van finance en binnenkort ook duurzaamheid, op weg zijn naar een wereld van integrated audit. Ook daarin hoop ik dat de sector zelf de drager van de verandering kan en wil blijven, samen voor ‘vertrouwen in het maatschappelijk verkeer’.
drs. Kris Douma
Tijdelijke uitbreiding van het aantal bestuursleden van 7 naar 8 voor de periode juni 2025 tot en met december 2025
Het aantal leden van het bestuur wordt door de ledenvergadering bepaald, maar bedraagt op grond van de wet ten minste zeven (artikel 12 lid 1 Wab). In december 2018 heeft de ledenvergadering besloten het aantal bestuursleden te laten aansluiten bij dit wettelijk minimum.
Op dit moment bereidt het bestuur van de NBA zich voor op de opvolging van Kris Douma als voorzitter van de NBA. Kris Douma is in december 2021 tot het bestuur toegetreden. Zijn wettelijke zittingstermijn van vier jaar eindigt in december 2025. Het bestuur start de werving begin december 2024 en is voornemens in juni 2025 aan de ledenvergadering een kandidaat voor te dragen die in december 2025 de huidige voorzitter kan opvolgen. De tijdelijke uitbreiding van het bestuur (van 7 naar 8 personen gedurende de periode van juni 2025 tot en met december 2025) is bedoeld om deze kandidaat te kunnen voorbereiden op de beoogde toekomstige voorzittersfunctie.
Praktische informatie
Datum |
maandag 9 december 2024 |
Tijd |
Debat: Integriteit en Impact in de praktijk Ledenvergadering |
Locatie |
NBC in Nieuwegein. Na de ledenvergadering is er een buffet. Meer over de bereikbaarheid van NBC Nieuwegein: https://nbccongrescentrum.nl/bezoekersinformatie/ |
Machtigen |
Ben je verhinderd? Machtig dan een ander lid om jouw stem uit te brengen. Kies bij het aanmelden voor de optie ‘machtigen’. Machtigingen moeten uiterlijk op woensdag 4 december 2024 23.59 uur, bij ons binnen zijn. |
Stemmen |
Op 9 december is het vanaf 16.15 uur mogelijk om te stemmen. Wij raden je aan de informatie over de stempunten goed te lezen voordat je een stem uitbrengt. Meld je je 15 minuten na aanvang van de ledenvergadering aan bij de NBA-registratiebalie dan is het niet meer mogelijk om te stemmen. Wel kun je de ledenvergadering bijwonen en het woord voeren. |
Vragen |
Meer weten over de ledenvergadering of het stellen van vragen? Bekijk dan meedoen aan de ledenvergadering en de veelgestelde vragen. |
Persoonsgegevens |
De NBA maakt in het kader van de aanmelding/registratie voor de ledenvergadering en het faciliteren van de stemmingen tijdens de ledenvergadering gebruik van de diensten van een verwerker (LUMI). Met deze partij heeft de NBA afspraken gemaakt over de omgang met persoonsgegevens. |
Contact |
Nog vragen? Stel deze gerust. Wij helpen je graag. Wij zijn bereikbaar via 088 - 4960 401 of ledenvergadering@nba.nl. |